Slechte gegevenskwaliteit vormt het grootste struikelblok voor bedrijven die proberen een datamining-project van de grond te krijgen. Dit zegt Wolfgang Martin, analist bij onderzoeksbureau Meta Group.
Toch noemt Martin datamining, bedoeld om trends te zoeken in grote hoeveelheden gegevens, een solide en volwassen technologie. Meta voorspelt dat de markt, in 1996 nog goed voor 3,3 miljard dollar, groeit naar 8,4 miljard.
Veel bedrijven kampen met onvoldoende, incomplete en foutieve informatie. Volgens Martin heeft dat te maken met de argeloosheid waarmee gebruikers gegevens in transactiesystemen invoeren. De bewustwording dat gegevenskwaliteit belangrijk is, groeit echter. Mensen zien steeds meer in dat bedrijfsgegevens te exploiteren zijn.
Het doel van datamining is direct en individueel contact met klanten. Daarnaast levert deze kennis een fikse kostenbesparing op: reclamemateriaal is gerichter en effectiever te verspreiden.
Privacy is een discussiepunt bij het analyseren van klantgegevens. De Europese wetgeving is volgens Martin niet erg strikt. Bovendien weet hij verschillende methoden om de Brusselse privacywetten te omzeilen. "Als je als postorderbedrijf een klant of een bestelling weigert, ben je verplicht uit te leggen waarom. Quelle en Neckermann in Duitsland, en ook Overtoom in Nederland, vertellen uit privacy-overwegingen hun klanten niet dat de fraudedetectie voor hun ongunstig is uitgevallen, maar dat de gewenste artikelen niet voorradig zijn."
De verbindingen tussen transactiesystemen enerzijds en gegevenspakhuizen en dataminingapplicaties anderzijds moet hechter worden, meent de Meta-analist. HetBusiness Intelligence Warehouse-initiatief van SAP is wat volgens hem meer moet gebeuren: interactie tussen transactie- en analysesystemen. In een ideale situatie fungeert de terugkoppeling als motor: analyse leidt tot extra transacties (lees orders) en transacties zijn een bron voor analyse.