Investeringsmaatschappij Baan Investment brengt rond de jaarwisseling een nieuwe verticale oplossing voor de financiële wereld op de markt: Baan All Finance. "We hebben een Latijns-Amerikaans bedrijf op het oog ter versterking van de financiële oplossing en samen met onze partners ontwikkelen we verschillende marktmodellen", aldus Paul Baan, directeur van de Baan Investment. De toekomstige groei van het bedrijf moet vooral bij banken en verzekeraars worden gerealiseerd. Paul Baan zegt reeds met diverse banken in gesprek te zijn.
In zijn streven om ergens na het jaar 2000 na marktleider SAP de tweede positie op de erp-markt in te nemen werkt het softwarebedrijf Baan Company ook aan de ontwikkeling van eenvoudige migratietools en de Baan Business Browser. De onderneming werkt hard aan het opvijzelen van zijn financiële functionaliteit, een gebied waar concurrent SAP traditioneel sterk in is. Vorig jaar sloot de erp-leverancier een samenwerkingsverband met analysesoftwarebedrijf Hyperion af. In februari van dit jaar kocht Baan het financiële softwarebedrijf Coda. Een transactie die nog afgerond moet worden. Met de in het verschiet liggende nieuwe aankoop toont aan dat Baan serieus investeert in zijn financiële oplossing.
Bankwereld
Middels niet-traditionele erp-producten verschaft Baan zich al een positie binnen de bankwereld. Na het mislopen van het project ter automatisering van het wereldwijde transactiesysteem bij de ABN Amro vorig jaar, dat door Oracle als hoofdaannemer wordt uitgevoerd, bleek de bank gecharmeerd van Baans Dynamic Enterprise Modelling (DEM). "Wij hebben toen de euro gemodelleerd en aan de ABN Amro enkele tienduizenden CD’s verkocht. De bank verstrekt ze weer aan hun zakelijke klanten", aldus de jongste Baan-broer. Ook de Duitse Commerz Bank nam tienduizenden euro-CD’s af. Baan begeeft zich op deze manier stap voor stap op de markt voor financiële software.
Verlengstuk
De onderneming is echter groot geworden in de productiehoek. Onlangs kwam Baan nog in het nieuws met een order voor de divisie engineering and maintenance bij de KLM. Die order staat niet op zichzelf. Baan: "Het contract bij de KLM is een verlengstuk van het project dat we bij Boeing uitvoeren. Wij streven ernaar om de hele keten van toeleveranciers en afnemers binnen een industrie af te dekken."
Van vliegtuigfabricage en -assemblage naar vliegtuigonderhoud dus, waar volgens Paul Baan Product Data Management, DEM en dienstverlening zowel cruciaal als interessant zijn. Een deel van de software op het gebied van supply chain management moet nog ontwikkeld worden: "Het is maar een klein deel, maar wel een belangrijk deel van de totale oplossing. Maar als je het onderhoud van een vliegtuig kunt ondersteunen met je software – wat zeer complex is – kun je bijna alle andere industrieën aan." De KLM-order moet dus niet alleen de poorten openen naar andere luchtvaartmaatschappijen, maar ook naar andere industrieën, zoals bijvoorbeeld elektriciteitsmaatschappijen.
Vitaminepil
Paul Baan vergelijkt erp-implementaties met het nemen van een vitaminepil: "Een vitaminepil is goed voor een mens, maar slikt nogal moeilijk. Onderzoek van McKinsey wijst uit dat eenmaal geslaagde erp-implementaties een rendement van rond de 500 procent opleveren en dat het concurrerend vermogen toeneemt." Paul Baan meent dat erp-leveranciers zich op het gebied van functionaliteit niet meer onderscheiden van elkaar. "SAP claimt dat ze een beter boekhoudpakket hebben. Laat dat dan zo zijn. Wij claimen een beter productiepakket te hebben. Het gaat erom het slikken van die vitaminepil zo makkelijk, pijnloos en goedkoop mogelijk te maken."
Hoog volume-industrie
Alleen door het verhogen van het gebruiksgemak, kan erp breder ingang vinden in de markt en een hoog-volume industrie worden. "Momenteel is de penetratiegraad van erp-implementaties nog te vergelijken met humor in Duitsland, cultuur in de Verenigde Staten en democratie in Irak", meent Paul Baan. Het bedrijf noemt complexiteit dan ook zijn grootste concurrent. "Daar waar SAP complexiteit met de methodologie Asap in de hand probeert te houden, heeft een dochterbedrijf van Baan Investment het product DEM ontwikkeld om de complexiteit onder de motorkap te laten verdwijnen."
Samen met Microsoft heeft Baan een try and buy-programma opgezet, dat deze week op Baan World in Denver werd aangekondigd. "Potentiële klanten kunnen als het ware een proefritje met de software maken", aldus Paul Baan. Na een korte scholing omtrent het gebruik van de modellen, kunnen DEM en de Baansoftware zes weken geprobeerd worden, waarna de aankoopbeslissing volgt. Dit alles versnelt het voortraject volgens Paul Baan aanzienlijk en maakt het makkelijker om de vitaminepil te slikken, om in zijn termen te spreken.
Verder is Baan bezig met het verder ontwikkelen van DEM in de Baan Business Browser (BBB), die draait in een Microsoft-omgeving en verschijnt net als Baan All Finance rond de jaarwisseling op de markt. Met BBB, dat een component uit de Baan Series is en hiervoor als interface dient, worden de Baan modellen breder toepasbaar. Voor bijvoorbeeld Olap-doeleinden (online analytical processing) en het configureren en genereren van bedrijfsprocessen.
Kasteel Vanenburg als vroeger
Baan Investment heeft rond zijn kasteel Vanenburg in Putten grond aangekocht om zijn campus uit te breiden. Momenteel zetelt hoofdzakelijk de investeringsmaatschappij Baan Investment in Vanenburg. Het kasteel wordt tevens gebruikt als opleidingsinstituut. "Wij willen het kasteel in zijn oude glorie herstellen. Niet alleen het gebouw zelf, maar ook het omliggende terrein", aldus Paul Baan, directeur van Baan Investment. Met goedkeuring van de gemeente Putten gaat het bedrijf een aantal gebouwen neerzetten die huisvesting moeten bieden voor startende ondernemingen uit het Baan Web. Dit is een clustering van bedrijven gericht op economische activiteiten rond de Baan-producten.