Fraude vormt voor ABN Amro de laatste jaren minstens zo’n groot probleem als verliezen op de kredietverlening. In sommige jaren overtreft deze schadepost zelfs het bedrag dat de bank kwijt is aan niet-betalende crediteuren. Hoewel de bank geen exacte cijfers noemt, vormt computercriminaliteit daarbij een toenemend probleem.
F. Bedaux, hoofd investor relations, bevestigt in het Financieele Dagblad dat criminelen erin slagen tot diep in het betalingssysteem van de bank binnen te dringen. Ze weten daarbij aanzienlijke bedragen weg te kapen. De medewerking van bankmedewerkers is in zulke gevallen onontbeerlijk. De systemen zijn namelijk beveiligd met codes die alleen aan een beperkte groep personeelsleden bekend zijn. ABN Amro probeert zich nog beter te beveiligen, maar de criminele organisaties worden ook steeds behendiger.
De uitspraken van Bedaux werden door zijn werkgever niet in dank afgenomen. Hij was zijn boekje te buiten gegaan. Hoewel de kern van zijn betoog niet werd tegengesproken, kreeg het hoofd investor relations openlijk een flinke reprimande. Bedaux die zijn uitspraken had gedaan tijdens een seminar, schond het stilzwijgen dat de ABN Amro hierover pleegt te bewaren. Alleen wanneer de bank keihard wordt geconfronteerd met uitgelekte fraudezaken, wil men nog wel eens mondjesmaat wat toegeven. CORR.