Met een massieve inspanning gooit IBM zich op de snelgroeiende markt voor analyse-toepassingen. Met een breed aanbod van hardware, software en dienstverlening ontwikkelt het bedrijf industriespecifieke oplossingen voor een markt die volgens het onderzoeksbureau Palo Alto Management Group in 2000 een omvang bereikt van zeventig miljard dollar. Naast het eigen aanbod heeft IBM samenwerkingsovereenkomsten op het gebied van producten en consultancy afgesloten met 150 bedrijven.
IBM zet momenteel per jaar zo’n vier miljard dollar om op het gebied van Business Intelligence. In 2000 moet dit acht miljard zijn. Volgens IBM groeit deze markt zo hard omdat bedrijven zich moeten onderscheiden van hun concurrenten en hun eigen bedrijfsactiviteiten en hun klanten moeten analyseren. De doelstellingen van gebruikersorganisatie verschuiven daarbij van kostenbesparingen en winstoptimalisatie naar op individuele consumenten gerichte marketing. De hoeveelheid gegevens, die bedrijven digitaal opslaan, neemt jaarlijks met 50 procent toe. Gegevensopslag wordt steeds goedkoper. Verder maakt Internet-technologie informatie breder beschikbaar. Redenen voor IBM om activiteiten uit al zijn geledingen op Business Intelligence te richten.
Database centraal
IBM’s database DB2 staat centraal in het initiatief. DB2 wordt geoptimaliseerd voor het interpreteren en analyseren van gestructureerde gegevens, tekst en inhoud van Internet-pagina’s (voor alle IBM hardwareplatformen: S/390, AS/400, RS/6000 en Netfinity). Het aanbod van analysesoftware bestaat ten eerste uit hulpprogramma’s voor gegevenspakhuizen. Intelligent Miner voor het analyseren, categoriseren en lokaliseren van informatie en Visual Warehouse voor het bouwen, beheren en analyseren van gegevenspakhuizen.
Ten tweede bevat het aanbod industriespecifieke applicatiesoftware, Decision Edge en Discovery Series genoemd. Voor de bank- en telecomwereld zijn deze pakketten reeds beschikbaar. Software voor fabricage, distributie, procesindustrie, overheid gezondheidszorg volgen nog. De gegevensmodellen verschillen per toepassing en worden per sector ontwikkeld en op de markt gezet.
ERP als basis
Intern houden bij IBM zo’n 2500 specialisten zich bezig met Business Intelligence. Niet alleen grote dienstverleners als Price Waterhouse en Andersen, maar ook kleinere lokale consultancybedrijven zijn overeenkomsten met IBM aangegaan op het gebied van analysetoepassingen. Verder bundelt IBM software van de leveranciers Arbor, Business Objects, Cognos, ETI en Vality.
Momenteel zijn slechts tachtig van IBM’s tweeduizend Business Intelligence klanten gevestigd in Europa. Toch verwacht het bedrijf veel van de Europese markt. Vanwege de sterke aanwezigheid van erp-leveranciers als SAP en Baan is de inbedding van IT binnen bedrijven vaak volwassen. Datamodellen uit erp-systemen zijn een goede basis om een gegevenspakhuis in te richten.