De Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) wordt ook voor gemeenten zelf steeds meer een bron van belang. Niet alleen gebruiken gemeentelijke diensten gegevens uit de eigen GBA, sinds kort kunnen ze ook uit de GBA van andere gemeenten gegevens opvragen. Een grote vooruitgang, maar er wordt nogal eens onderschat wat daarvoor komt kijken. Intussen moet de machinerie door standaardisatie gesmeerder gaan lopen, ook voor andere dan persoonsgegevens.
Het had altijd al iets merkwaardigs. Gemeenten hadden met veel bloed, zweet en tranen een gestandaardiseerd elektronisch bevolkingsregister tot stand gebracht, maar wie er vooral van profiteerden waren de externe instanties. Tussen mei 1992 en oktober 1994 waren alle gemeenten op het GBA-netwerk aangesloten, en als gegevensafnemer haakte een bonte stoet van pensioenfondsen, uitvoerders van sociale regelingen, ministeries, politieregio’s, gezondheidsdiensten en waterschappen aan. Inmiddels is dat aantal gegroeid tot ruim driehonderd. Met al deze instellingen wisselden de gemeenten vorig jaar zo’n 58 miljoen berichten uit.
De auteur van deze bijdrage heeft (nog) geen toestemming gegeven voor elektronische publicatie. Raadpleeg de Computable van bovenstaande datum voor de complete tekst van dit artikel. Heeft u de betreffende Computable niet (meer) in uw bezit, bel dan (023) 546.3413.