Voor de snelgroeiende markt voor analyse-toepassingen ontwikkelt IBM industriespecifieke oplossingen, bestaande uit een combinatie van hardware, software en dienstverlening.
Die markt bereikt volgens onderzoeksbureau Palo Alto Management Group in 2000 een omvang van zeventig miljard dollar. Naast het eigen aanbod heeft IBM samenwerkingsovereenkomsten op het gebied van producten en advies afgesloten met 150 bedrijven.
IBM zet nu jaarlijks zo’n vier miljard dollar om op het gebied vanbusiness intelligence. In 2000 moet dit acht miljard zijn.
IBM’s database DB2 staat centraal in het initiatief. DB2 wordt geoptimaliseerd voor het interpreteren en analyseren van gestructureerde gegevens, tekst en inhoud van Internet-pagina’s (voor al IBM’s hardwareplatformen: S/390, AS/400, RS/6000 en Netfinity). Het aanbod aan analysesoftware omvat ten eerste hulpprogramma’s voor gegevenspakhuizen:Intelligent Miner voor het analyseren, categoriseren en lokaliseren van informatie enVisual Warehouse voor het bouwen, beheren en analyseren van gegevenspakhuizen. Verder is er industriespecifieke applicatiesoftware:Decision Edge enDiscovery Series. Voor de bank- en de telecomwereld zijn deze pakketten al beschikbaar.
Zo’n 2500 IBM-specialisten werken aan ‘business intelligence’. Grote dienstverleners als Price Waterhouse en Andersen, en kleinere lokale adviesbedrijven zijn overeenkomsten met IBM aangegaan op het gebied van analysetoepassingen. Verder bundelt IBM software van de leveranciers Arbor, Business Objects, Cognos, ETI en Vality.
Momenteel zijn slechts tachtig van IBM’s tweeduizend ‘business intelligence’-klanten gevestigd in Europa. Toch verwacht het bedrijf veel van de Europese markt. Vanwege de sterke aanwezigheid van erp-leveranciers als SAP en Baan is de inbedding van IT binnen bedrijven vaak volwassen. Datamodellen uit erp-systemen zijn een goede basis om een gegevenspakhuis in te richten.