De houding van de scholen in het beroepsonderwijs bepaalt in hoge mate of jongeren voor een technische opleiding kiezen.
Scholen kunnen dan ook zelf het aantal technische studenten laten stijgen. Dit concludeert het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen (ITS) in een onderzoek waarvoor minister Ritzen van Onderwijs de opdracht gaf. De verminderde belangstelling van jongeren voor techniek is geen afdoende verklaring voor de afgenomen instroom in technische opleidingen in het beroepsonderwijs, zo concludeert de ITS. Scholen die denken dat ze geen invloed op de instroom kunnen uitoefenen, hebben te maken met een sterk dalend aantal nieuwkomers. Bij scholen met veel aanvragen denken decanen en directeuren wel invloed uit te kunnen oefenen. Het ministerie probeert de instroom te verhogen, om de tekorten aan technisch geschoolde mensen op de arbeidsmarkt te verkleinen. Het blijkt dat tussen de scholen grote verschillen in aanmeldingen bestaan. Ritzen neemt de conclusies van de ITS mee in het stimuleringsprogramma bèta en techniek. MC