Baan gaat de automatisering van de technische onderhoudsdiensten bij KLM verzorgen. Dit zijn de beide bedrijven vorige week overeengekomen. Nadat de erp-leverancier een aantal jaren geleden al een monsterorder binnenhaalde bij vliegtuigfabrikant Boeing, verschaft Baan zich nu een positie in de luchtvaartindustrie. SAP sloot onlangs een vergelijkbare overeenkomst af met Lufthansa. Het is niet uitgesloten dat Baan via de KLM-partners Northwest Airlines en Alitalia snel marktaandeel gaat veroveren.
De omvang van de KLM-order werd in eerste instantie geschat op 75 miljoen gulden. Volgens een woordvoerder van de KLM ligt dat bedrag een stuk lager. De totale projectomvang zou 75 miljoen bedragen, slechts een deel daarvan komt terecht in de kas van Baan. De KLM, die intensief bij het project betrokken is, voert zelf een deel van de werkzaamheden uit. Bovendien moet Baan nog investeren in productontwikkeling om de KLM-order tot het einde uit te zitten.
KLM wil met Baan Series, de nieuwste versie van de Nederlandse software, zijn onderhoudsprocessen herstructureren en verbeteren. Doorlooptijd, flexibiliteit, integratie van de onderhoudsdiensten en de nauwkeurigheid van onderhoudsplanningen zijn daarbij aandachtsgebieden. Oude mainframe- en Wang-systemen uit de jaren zeventig worden vervangen.
Beloftes bewijzen
Uiteindelijk moeten in 2001 zo’n 2400 medewerkers van de luchtvaartmaatschappij met de Baan-software aan de slag. Het totale project, dat drie jaar beslaat, bestaat uit een aantal deelprojecten. In de eerste stap brengen tien Baan-medewerkers de herstructurering in kaart, daarbij gebruik maken van Baans Dynamic Enterprise Modeller (DEM). "Daarna tuigen wij het project verder op", aldus Henk Kievit, marketing manager van Baan Nederland.
Het project wordt gestart met bestaande functionaliteit van de componenten uit Baan ERP die samen met DEM de Baan Series vormen. Het softwarebedrijf grijpt de rest van de implementatie aan om nog een stuk productontwikkeling uit te voeren. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van concepten op het gebied van onderhoudsplanning en om software. De eerste oplevering van tussenresultaten moet binnen een jaar plaatsvinden. Volgens een KLM-woordvoerder vindt er daarna een evaluatie plaats. "Baan zal moeten bewijzen dat ze leveren wat ze beloofd hebben", aldus de KLM. Beide partijen gaan ervan uit dat Baan bij het gehele project betrokken blijft.
Internationaal aanzien
Baan verwierf een aantal jaren geleden bekendheid met de levering van software aan Boeing. Vorig jaar maakte het inmiddels internationaal in hoog aanzien staande softwarebedrijf een grote klapper bij het Japanse Komatsu.
Baan deed vorige week, naast de order bij KLM, nog meer goede zaken. Ook de distributie-organisatie van KNP BT sloot een contract met de software-onderneming. Het betreft een implementatie van Baan IVc voor ongeveer vierhonderd gebruikers.