Scholen in het beroepsonderwijs kunnen volgend schooljaar uit een database hun eigen leermiddelen samenstellen. De onderwijsinstellingen krijgen hiermee de mogelijkheid leerstof aan te passen aan de specifieke behoefte van de leerlingen. Bovendien kunnen de scholen de lesstof actueel houden en regelmatig vernieuwen.
Drie uitgevers en een grafische dienstverlener introduceerden hiertoe het Project Maatwerk tijdens een IT-conferentie voor het onderwijs. Dit project is een samenwerking tussen Stichting Ivio, het Ontwikkelcentrum, uitgeverij NijghVersluys en grafisch bedrijf Grafidata.
De docenten kunnen in de database verschillende voorselecties maken. Ze geven dan bijvoorbeeld aan of ze wel of geen oefeningen of opdrachten willen. Vervolgens krijgen zij een ontwerp te zien, waarna ze een bestelling kunnen plaatsen. De scholen kunnen ook hun eigen leermiddelen toevoegen aan het databestand, zodat anderen ervan kunnen profiteren. De uitgeverijen houden de database actueel.
Prijzen
Volgens Jacob Molenaar van NijghVersluys ligt de uitdaging van het project niet zozeer in de techniek, maar meer in de prijsmatiging. "Als deze leermiddelen veel duurder zijn, kiezen de scholen toch weer voor hun traditionele spullen." Om het project betaalbaar te houden, zal het eindproduct minder oogstrelend zijn. "We kunnen natuurlijk boeken met glanzende kaften leveren, maar we denken meer aan reader-achtige leermiddelen. Deze zijn goedkoper", aldus Molenaar. De scholen kunnen de lesstof ook als PDF-files ontvangen. Hiermee is het mogelijk de teksten in de originele opmaak te reproduceren. MC