BMC Software streeft een groei na van 35 procent per jaar. Die doelstelling wil het bedrijf realiseren door groei van zijn bestaande activiteiten, acquisities en het gaan aanbieden van diensten. BMC levert software voor gegevensbeheer, applicatiebeheer en prestatie-optimalisatie.
Het besluit om in de serviceverlening te gaan, is gekomen na de acquisitie van softwarebedrijf BGS voor 285 miljoen dollar eerder dit jaar. Gebruikers van de complexe prestatiemanagement-producten van BGS hebben behoefte aan directe ondersteuning van BMC. Hoewel het bedrijf een acquisitie op dit gebied niet uitsluit, is het waarschijnlijker dat BMC zijn service-organisatie zelf gaat opbouwen.
"Daarnaast blijven wij op zoek naar niet al te grote bedrijven die ons productenpakket verder kunnen versterken", aldus Marco Landi, directeur van BMC in Europa. Vorig jaar kocht het softwarebedrijf voor zestig miljoen dollar Datatools, een specialist in backup en recovery. Landi voorspelt dat BMC doorgaat op het acquisitiepad.
Europees tintje
Verder is BMC zijn Europese organisatie aan het reorganiseren. De huidige landenorganisaties krijgen een Europees tintje. De onlangs aangestelde Landi meent dat beleid op het gebied van bijvoorbeeld marketing en verkoop geformuleerd moeten worden op Europees of globaal niveau, en op lokaal niveau uitgevoerd. Landi: "Een klant als ABN Amro is niet alleen actief in Nederland, maar wereldwijd. In onze dienstverlening moeten we daaraan tegemoet komen en dus onze organisatie aanpassen."
Aansluiting
"Dit jaar wil BMC Europa de verkoopstaf met 150 medewerkers uitbreiden", zegt Landi. Naast een intensivering van de directe verkopen aan grote bedrijven, zoekt BMC meer aansluiting bij partners. Zowel wederverkopers als technologiepartners. Vorige week kondigde BMC nog een samenwerkingsverband aan met Baan en Digital. De drie bedrijven gaan gebundeld NT-servers op Alpha-systemen met Baan en BMC software leveren.
BMC is groot geworden met mainframe-producten, onder de veilige vleugels van grootmacht IBM. Deze bedrijfsactiviteiten zorgen nu nog voor 65 procent van de omzet. Landi voorziet een jaarlijkse groei van 10 tot 15 procent in deze markt. De omzet van de Patrol productlijn groeit echter met 80 procent per jaar. Patrol Kennis Modules, gericht op applicatie- en gegevensbeheer voor open systemen, dekken verschillende verticale markten af. Vorig jaar behaalde het softwarebedrijf een omzet van 563 miljoen dollar. Volgend jaar wil het rond de één miljard uitkomen. RV