Naast het bedrijfsleven maakt sinds kort ook de Hogeschool Amsterdam gebruik van diensten van een uitzendorganisatie. Manpower werft voor de school studenten die deelnemen aan de opleiding Bedrijfskundige Informatica. Onlangs is de tweede lichting cursisten begonnen en in augustus starten opnieuw vijftig studenten.
De Hogeschool en Manpower zijn zeer te spreken over de samenwerking die eind vorig jaar van start is gegaan. In deze bijzondere constructie verzorgt Manpower de werving van de cursisten; de Hogeschool neemt de opleiding voor zijn rekening. Deelnemers aan de cursus combineren vier dagen werken in een IT-bedrijf met de studie aan de Hogeschool. De opleiding duurt vier jaar, maar snelle studenten kunnen hun diploma al na drie jaar halen. "De enorme vraag naar automatiseringspersoneel schreeuwt om creatieve oplossingen", zegt Annette de Jong van Manpower. Volgens De Jong hebben enkele deelnemers zelfs hun baan opgezegd om aan de opleiding deel te kunnen nemen. "Ze willen op deze manier toch een diploma halen." Overigens zit er geen baangarantie aan de opleiding vast. De deelnemers volgen een brede opleiding. "Ze leren meer dan een specialisme, waardoor de studenten grotere toekomstmogelijkheden hebben. Het bedrijfsleven heeft immers veel behoefte aan mensen met een brede kennis", aldus de uitzendmedewerkster.
Hoog niveau
Volgens directeur Willy Egberink van de deeltijdopleidingen aan de Hogeschool heeft 95 procent van de normale deeltijdstudenten al werk. De vele vacatures binnen de IT-branche zijn met deze groep niet te vullen. Dit initiatief moet deze lacune wegnemen. Egberink prijst de combinatie van werken en leren. "Onderwijskundig gezien is dit een prima combinatie. De deelnemers kunnen hun theoretische kennis toepassen in de praktijk." Hij noemt het niveau van de deelnemende studenten hoog. "Ze zijn gemotiveerd en kritisch." De Jong bevestigt dit. "Normaal moet een hogeschool iedereen aannemen die de vereiste vooropleiding heeft gevolgd. Wij kunnen pittiger eisen aan de kandidaten stellen. Het uitvalpercentage is dan ook laag." Een ander gevolg van dit initiatief is dat de contacten tussen de docenten en het bedrijfsleven verbeteren. Egberink: "Wij dagen de ondernemingen uit om gastcolleges te geven. Onze docenten oriënteren zich op deze manier ook meer buiten de school."