De plannen van minister Jo Ritzen (OC&W) om ICT in het onderwijs te integreren, leggen te veel de nadruk op hardware en software. Dit schrijft de Onderwijsraad in een advies aan de minister. De raad vindt dat het gebruik van ICT op de scholen allereerst gebaseerd moet zijn op onderwijskundige argumenten.
De doelstelling van het project ‘Investeren in voorsprong’ is binnen vier jaar op iedere school een computer per tien leerlingen beschikbaar te hebben. De Sociaal Economische Raad waarschuwde de minister onlangs al voor de ontoereikende financiering, die de plannen in gevaar brengt. De Onderwijsraad is positief over het ambitieuze plan, maar ziet wel een aantal knelpunten. Naast de genoemde nadruk op hard- en software, biedt het actieplan volgens de raad geen zekerheid over de vervolgstappen. De middelen voor onderhoud en vervanging van de apparatuur zijn nog niet vastgesteld. Deze onzekerheid kan volgens het advies het innovatieproces afremmen.
Extra formatie
De Onderwijsraad waarschuwt voor de verschillen die kunnen ontstaan tussen de voorhoedescholen die al begonnen zijn, en de scholen die later volgen. De minister moet meer middelen vrijmaken voor de scholen die later starten, om deze verschillen ongedaan te maken. Het advies geeft aan dat docenten te weinig kennis en tijd hebben om lessen te ontwikkelen waarin ICT wordt gebruikt. Extra formatie kan hiervoor een oplossing bieden. Op dit moment is volgens de raad de relevante didactische kennis onvoldoende om de onderwijskundige veranderingen het hoofd te bieden. MC