IBM’s San Francisco (SF), het open Java-project voor zware toepassingen, levert dit kwartaal de eerste concrete producten op. De afgelopen twee jaar is deze basistechnologie in stilte ontwikkeld.
SF-directeur Joe Damassa meldde op de Cebit dat de ruim tweehonderd meewerkende softwarebedrijven dit jaar hun producten op basis van deze architectuur lanceren.
"De kracht van San Francisco is het bereik; dat gaat vanaf mainframes tot aan PC’s en nog slankere systemen", predikt Damassa. Het idee achter SF is het leveren van een uniforme ondergrond voor Java-applicaties die zich als objecten gedragen. Volgens IBM is het grote verschil met soortgelijke projecten van andere leveranciers de zelfstandigheid van de componenten. "Bij andere objecttechnologieën zit de gebruiker toch nog vast aan het algehele ontwerp van het totale systeem", verklaart Jan Oord, directeur van software-ontwikkelaar Consist.
Dit Nederlandse bedrijf is één van de firma’s die wereldwijd onder regie van IBM SF-applicaties ontwikkelen. Consist heeft zijn software voor personeelsadministratie omgevormd tot een Java-component. "In de autonomiteit van de verschillende objecten schuilt tegelijkertijd de kracht en het gevaar van deze technologie", vertelt Oord. De software van een lokaal bedrijf als Consist is internationaal te gebruiken doordat de applicatie-modules gemiddeld 40 procent van de functionaliteit bieden. De overige benodigde mogelijkheden zijn toe te voegen.
Echter, "een gebruiker kan onze objecten eenvoudig vervangen door die van een ander", erkent Oord. Hij hoopt dit te voorkomen door specialisatie in personeelsadministratie. Zo levert elke SF-ontwikkelaar een specifiek element. IBM-topman Damassa legt uit dat de rol van zijn bedrijf sterk op de achtergrond ligt. "Wij leveren alleen de technologische bodemplaat. Bovendien nemen wij alle risico’s; ontwikkelaars krijgen gratis alle hulpmiddelen en ondersteuning."
Pas wanneer de gelieerde softwarefirma’s hun producten verkopen, eist IBM een percentage van de omzet. De hoogte daarvan hangt af van het volume, aldus Damassa. IBM hoopt zo ook elke schijn van een monopoliepositie te vermijden.