Enkele lezers hebben aanstoot genomen aan een wat zij noemen ‘schandalige’ en ‘walgelijke’ advertentie in Computable. De bewuste advertentie toont schuin van achteren een naakte zittende vrouw, die probeert tot lezen te verleiden.
Deze lezers hebben zich tot de redactie gewend in de onterechte veronderstelling dat de redactie enige invloed heeft op plaatsing van advertenties. Toch acht de redactie het wenselijk de verontwaardigde lezers ruimte te bieden voor hun klacht, gevolgd door de tekst van de brief met excuses, die de adverteerder zelf heeft verzonden.
Schande!
Ik wil u attent maken op een, mijn inziens, schandalige advertentie. De bewuste reclame-uiting (Computable, 27 februari, pagina 71) was van het bedrijf Midex.
Niet alleen gaat de samensteller van deze advertentie ervan uit dat de IT-branche alleen voor mannen is, tevens vind ik de advertentie een belediging voor vrouwen.
Ik hoop dat de redactie in de toekomst beter kijkt naar welke advertenties geplaatst worden. En voor Midex, denk eerst eens na voordat je zo’n advertentie plaatst!
Sandra Brugge
Walgelijk
Tot mijn grote schrik en walging zag ik een vrouw-onvriendelijke en op sexe discrimineerde advertentie in Computable staan. Het bedrijf dat ik bedoel werft AS/400-specialisten.
In de advertentie wordt een auto beloofd en vervolgens ook nog even een vrouw te grabbel gegooid. Oftewel alleen mannen en lesbiennes wordt gevraagd te solliciteren.
Het feit daargelaten dat ik persoonlijk nooit in zo’n tent zou willen werken, kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de redactie niet goed de advertenties screent. Kunnen dit soort misselijkmakende advertenties voortaan uit uw, anders toch goede blad, geweerd worden?
Dennis ’t Hart,
Assen
Excuses van de adverteerder
Op de advertentie heeft het bedrijf twee negatieve reacties ontvangen. Aan deze mensen werd het onderstaande bericht verzonden.
Geachte …..
Naar aanleiding van uw reactie op onze advertentie willen wij u, als wij u met deze uiting gekwetst hebben, onze welgemeende excuses aanbieden.
De opzet van de advertentie was bedoeld om de schaarste in de markt aan te geven. Veel bedrijven zien zich gedwongen om steeds hogere salarissen, grotere auto’s enzovoort, te beloven. Wij hebben dit in het extreme willen trekken; uiteraard was dit geen serieus aanbod (de dame, bedoel ik dan, de auto wel).
Het feit dat wij in onze advertenties niet de gebruikelijke M/V-zin toevoegen, maar nadrukkelijk ‘mensen’ vragen moet al een aanduiding zijn dat wij tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht geen enkel onderscheid maken.
Verder hebben we de advertentie aan een groot aantal mensen (M/V) laten zien, voor we haar geplaatst hebben en er toen geen negatieve reacties op gekregen. Er is dus wel degelijk over nagedacht, maar misschien niet zorgvuldig genoeg.
Nogmaals, het is niet onze bedoeling om mensen te kwetsen, slechts om op te vallen op een humoristische wijze. We zullen daarom in de toekomst een dergelijke uiting niet meer gebruiken.
Ik dank u voor uw commentaar, en sta open voor verdere reacties uwerzijds.
Met vriendelijke groet,
Rob Heckemann,
Midex bv