Steeds vaker bieden bedrijven bij hen gedetacheerde automatiseerders een dienstverband aan. Krapte op de arbeidsmarkt en de rechtstreekse contacten met deze mensen wekken de belangstelling van dergelijke ondernemingen. Detacheringsbedrijven moeten daarom waakzaam zijn. Alleen goede begeleiding kan een leegloop voorkomen.
Het komt inderdaad voor dat klanten onze gedetacheerden een bod doen", zegt Yvonne Vossen van Centric Automatiseringsdiensten. "Dat hoort erbij." Centric detacheert ruim vierhonderd mensen. Ook Pink Elephant merkt dat klanten hun medewerkers benaderen. "Dit zijn de risico’s van het vak, zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. De uitstroom neemt de laatste jaren dan ook toe. We proberen deze ontwikkelingen tegen te gaan door aantrekkelijke loopbaanmogelijkheden te bieden. We kiezen echter wel voor een nuchtere benadering. Als een medewerker elders een grote stap vooruit kan maken die bij ons op dat moment niet mogelijk is, moet hij zeker gaan."
Gespleten loyaliteit
L. Bikker, deskundige op het gebied van arbeidscommunicatie waarschuwt de detacheringsbureaus voor het gevaar van de ‘gespleten loyaliteit’ van hun werknemers. Veel gedetacheerden staan onder contract bij hun werkgever, maar begeven zich dagelijks naar kantoren van de klanten waarvoor ze opdrachten uitvoeren. De meeste van hen komen zodoende zelden op het kantoor van het bedrijf waar ze feitelijk in dienst zijn. "Veel mensen dwalen. Ze weten vaak niet waar ze thuishoren. Het contact met de werkgever bestaat slechts uit een loonstrook en het personeelsblad. Als werkgevers dit op hun beloop laten, raken ze deze mensen kwijt", aldus Bikker.
Aanbod
Een goede begeleiding is dus belangrijk. Woordvoerder Marius Beek van Randstad Automatiseringsdiensten beaamt dit. "We doen heel veel om een bedrijfsgevoel over te brengen." Randstad heeft momenteel ongeveer 1300 detacheerders in vaste dienst. Volgens Beek komt het ook bij Randstad weleens voor dat een onderneming de gedetacheerden een aanbod doet. "Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit niet gebeurt". De organisatie probeert dit soort taferelen buiten de deur te houden door afspraken te maken met de klanten. "Het is contractueel vastgelegd dat klanten onze mensen geen baan mogen aanbieden." Dergelijke verbodsbepalingen neemt Centric ook op in de contracten met de klanten. "Toch kun je het niet helemaal tegenhouden", aldus Vossen.
Strategie
Volgens Bikken willen de meeste werknemers loyaal zijn aan hun baas. "Mensen blijven het liefst zo lang mogelijk bij een werkgever. Ze willen helemaal niet voor een hoger salaris zomaar naar een ander overstappen." Om de loyaliteit van hun werknemers te waarborgen, moeten detacheringsbedrijven veel aandacht aan hun personeel schenken. Directeur Christian Peters van UCC denkt dat goede educatieprogramma’s een belangrijk middel vormen om de gedetacheerde medewerkers te behouden. "Verder werken we altijd met de moderne technologieën. Anders doet de werknemer een stap terug." Pink Elephant heeft ook strategieën om IT-medewerkers te behouden. Dit bedrijf zet werknemers nooit langer dan anderhalf jaar op hetzelfde project. "Na deze periode moeten ze elders verder leren. Zo kunnen onze mensen doorgroeien naar zwaardere functies", legt Kwakkenbos uit.
Bewuste keuze
Centric besteedt eveneens veel aandacht aan de opleidingen van hun mensen. Ook evaluatiegesprekken en werkgroepen moeten de onderlinge contacten in stand houden. "We werken met regionale kantoren, zodat er altijd een vestiging bij onze mensen in de buurt is." De detacheerders organiseren regelmatig sportevenementen, borrels en feesten om de band met het bedrijf te verstevigen.
Marius Beek benadrukt dat veel mensen bewust kiezen voor detachering. Afwisseling is hierbij een voorname reden. "Daarom ontstaan er weinig problemen omtrent de loyaliteit van werknemers. Natuurlijk blijft aandacht voor het personeel hierbij noodzakelijk." Bij UCC hebben ze dezelfde ervaring. Ook dit bedrijf zegt weinig te merken van loyaliteitsproblemen bij de gedetacheerden. "Ons voordeel is dat we een middelgroot bedrijf zijn, met 206 mensen. Onze werknemers voelen zich geen nummer. Bovendien kiezen ze bewust voor een betrekking bij detacheringsbedrijven", aldus Peters. Kwakkenbos geeft aan dat Pink Elephant dicht op de medewerkers zit. "Maar ja, we hebben te maken met een overspannen arbeidsmarkt. Uit onderzoek blijkt toch dat maar liefst 44 procent van de IT-professionals overweegt een andere betrekking te zoeken. De druk is daarom altijd aanwezig."