Solliciteren via Internet neemt een grote vlucht. Met name toekomstige automatiseerders gebruiken het wereldwijde web steeds vaker als vacaturebank. Aanbieders van virtuele advertentieruimte voor vacatures voeren ondertussen een felle concurrentiestrijd. “Dit is booming business”, zegt Bert Wiggers, projectleider van onder andere Intermediair Online.
Uit onderzoek blijkt dat vooral Informatica-studenten in toenemende mate gebruik maken van Internet bij het achterhalen van vacatures. In een jaar tijd is dit gebruik toegenomen van 27 procent tot 44 procent. Hiermee is Internet na de dagbladen de meest geraadpleegde bron voor personeelsadvertenties. Kranten staan nog op nummer één, maar de IT-studenten kijken minder vaak in papieren edities om vacatures te zoeken. Het afgelopen jaar nam het gebruik af van 65 procent tot 55 procent.
Reden voor succes
Directeur Martijn van den Heuvel van 'The Monster Board', de nieuwe carrière-site, heeft wel een verklaring voor de toenemende populariteit van virtueel solliciteren. "De Internet-pagina's zijn overzichtelijk en kandidaten kunnen solliciteren wanneer ze maar willen. Sommigen zoeken 's nachts op Internet naar een baan. Ze hoeven bovendien niet bang te zijn een krant of advertentie te missen." Voor de bedrijven kleven er eveneens voordelen aan het plaatsen van personeelsadvertenties op een vacaturesite. "Ze krijgen snel reacties binnen. De respons is vaak heel gericht. Bedrijven kunnen hun advertentie van Internet halen als ze genoeg reacties hebben", vertelt Bert Wiggers. Ook Van den Heuvel is positief. "Klanten vertellen ons dat de reacties via Internet beter zijn. Sollicitanten moeten meer moeite doen om op het web de juiste vacature te vinden. Er is zodoende sprake van een zekere voorselectie."
Timmerlieden
Automatiseerders op zoek naar een baan bezoeken de vacaturebank van Intermediair Online het vaakst. Uit een marktonderzoek van Interview uit 1997 blijkt dat 21 procent van de hoger opgeleide automatiseerders de twee voorgaande jaren de arbeidsmarktpagina van Intermediair heeft bezocht. Van de ondervraagde automatiseerders bezocht 13 procent de arbeidsmarktsite van Jobnet en 11 procent die van Computable. Nieuwkomer The Monster Board startte pas dit jaar en is niet in het onderzoek meegenomen. Dat juist automatiseerders gebruik maken van de arbeidsmarktpagina's is gezien hun achtergrond niet vreemd. Maar, volgens Van den Heuvel solliciteren ook timmerlieden via Internet.
Vervangen
De directeur van The Monster Board verwacht niet dat de carrière-sites op Internet de personeelsadvertenties in de kranten en tijdschriften gaan vervangen. "De radio is ook niet verdwenen door de opkomst van de televisie. Het gebruik is wel veranderd. Vroeger zaten mensen in een kring rond de radio, nu niet meer. Het gebruik van krant en Internet zal ook veranderen. De papieren advertenties zullen bijvoorbeeld meer aandacht schenken aan de identiteit van de adverterende bedrijven dan aan de functie-omschrijvingen."
Wiggers denkt dat adverteren via Internet in het voordeel is als bedrijven meer op de financiën gaan letten. Volgens de projectleider zijn de wervers momenteel bereid om veel geld te besteden aan hun campagnes. Als dit verandert, gaan ze meer rekening houden met het feit dat het plaatsen van een advertentie op Internet veel goedkoper is. Van den Heuvel onderschrijft dit. "Als de kosten van een wervingscampagne een grotere rol gaan spelen, krijgen de kranten een probleem."
Doorbraak
In januari 1998 bezochten 142.000 mensen de pagina van Intermediair Online. In totaal bekeken zij 1.348.107 pagina's. Ruim 43 procent van de bezochte rubrieken maakt deel uit van de vacaturebank. The Monster Board verwelkomt ongeveer drieduizend bezoekers per dag. In totaal verschijnen er wekelijks honderd nieuwe vacatures, waarvan 60 procent zich richt op IT-personeel. Intermediair Online, waarin ook de vacatures van Computable zijn opgenomen, krijgt elke week zeshonderd nieuwe vacatures op de pagina's. The Monster Board is pas twee maanden in de lucht en heeft een aardige achterstand in te halen. De ambities staan echter luid en duidelijk vast. "Binnen twee jaar moeten wij de grootste in Nederland zijn. Het liefst nog eerder. Dat is de opdracht", aldus Van den Heuvel.
In Amerika is The Monster Board een succes. Volgens Wiggers is dit geen garantie voor een doorbraak in Nederland. "De arbeidsmarkt zit hier heel anders in elkaar. Amerikanen zoeken continu naar ander werk." Daarom heeft The Monster Board de site in Nederland ietwat aangepast. "Hier besteden we meer aandacht aan communicatie. Bedrijven kunnen hun profiel op de pagina zetten. Nederlanders hechten daaraan meer belang", legt Van den Heuvel uit. n
Nieuwe samenwerkingen The Monster Board
The Monster Board heeft deze week allianties gesloten met Internet-leveranciers World Online en Compuserve. Deze samenwerking houdt in dat bezoekers van de pagina's van de beide leveranciers ook een vacaturebank kunnen bezoeken die The Monster Board onderhoudt. De uit Amerika afkomstige onderneming heeft eerder al een alliantie gesloten met onder andere IDG, Freemail en Ilse. "Op deze manier vergroten wij ons bereik", licht directeur Martijn van den Heuvel toe. The Monster Board lokt met deze constructie surfers naar de site die niet echt actief naar een baan zoeken. "Deze latente werkzoekenden komen meestal niet op de carrière-sites terecht. Als ze via een andere pagina met The Monster Board in aanraking komen, nemen ze toch af en toe even een kijkje."
Intermediair Online trekt deze groep aan door veel nieuwsartikelen te plaatsen op de site. Al lezende komen de bezoekers in aanraking met de vacatures.