Vereenvoudigen en verkorten van implementatietrajecten van erp-software zijn de criteria die de productontwikkeling van Baan sturen. Met de introductie van Baan Series, de op componenten gebaseerde Baan-software, en de nieuwe Dynamic Enterprise Modeller (DEM) komt Baan tegemoet aan belangrijke markteisen. Bovendien profileert het veluwse bedrijf zich niet langer als productleverancier, maar als ‘aanbieder van oplossingen’ – geheel volgens industrietrend.
Het nieuws over Baan Series, erp-componenten die in juni op de markt komen, was nog niet aangekondigd of British Airways (Baans grootste klant in Engeland) maakte bekend een groot aantal componenten ervan te gaan implementeren. De Britse luchtvaartmaatschappij vervangt in de komende jaren tweehonderd bestaande systemen ten gunste van Baan. Het bedrijf boekte daarnaast een opmerkelijk succes in Duitsland: de thuismarkt van erp-marktleider en aartsrivaal SAP. Baan sleepte bij de overheid van de Duitse deelstaat Nedersaksen een order binnen voor de levering van financiële software op zeshonderd departementen waar in totaal 10.000 gebruikers werkzaam zijn.
Lacunes
De financiële software van Baan heeft lange tijd achtergelopen bij die van concurrenten SAP en Oracle. Door de verregaande samenwerking met Hyperion en de acquisitie van Coda, twee weken geleden, heeft het softwarebedrijf zijn positie op dat gebied behoorlijk verstevigd.
Er zijn echter nog meer gebieden waar Baan op zoek is naar versterking. Andries Bottema, tot voor kort president van Baan Institute en nu als ambassadeur verbonden aan Baan, erkent dat er lacunes bestaan in de Baan-software. Op de erp-markt voor consumentenproducten en supply chain management is de Nederlandse onderneming geen sterke speler. Acquisities zitten er voorlopig niet in. "Hoewel ons acquisitiebeleid nooit stilstaat, hoeft de markt op korte termijn niet op aankondigingen te rekenen", aldus Bottema.
Baan hanteert drie criteria bij het kopen van een bedrijf. Ten eerste moet de functionaliteit van de software een hiaat opvullen in de eigen applicatie. Ten tweede moet er in de markt behoefte bestaan aan het product. "Als de perceptie in de markt om functionaliteit vraagt, moeten wij dat leveren", meent Bottema. "Op voorwaarde dat het product past binnen de Baan-architectuur." Tot slot moet er sprake zijn van een groeimarkt.
Honderd miljoen
Met Baan Series claimt het bedrijf de functionaliteit van het totale pakket te verdubbelen. De productontwikkeling, waarbij 50 procent van de broncode vernieuwd is, heeft honderd miljoen dollar gekost. Baan Series bestaat uit de softwarecomponenten Baan ERP en uit het modelleergereedschap DEM. Met DEM kunnen in het voortraject de bedrijfsprocessen gemodelleerd worden, gebaseerd op standaard branchemodellen. Aan de hand van de bedrijfsmodellen kan men vervolgens starten met de implementatie.
Als de bedrijfssoftware eenmaal in gebruik is, kan DEM de gevolgen van wijzigingen in bedrijfsprocessen grafisch zichtbaar maken. Ook ondersteunt het hulpgereedschap tussentijdse opwaarderingen van het systeem. Met de componenten van Baan Series zijn grootschalige projecten naar nieuwe versies niet meer nodig. Per component kunnen kleine projecten uitgevoerd worden.
Baan zelf profiteert ook van de vernieuwde implementatiemethode. In het gebruikelijke verkooptraject verdient Baan niets. De DEM-fase rekent Baan tot consultancy, die in rekening gebracht wordt. "30 Procent van onze omzet zit in verkoop en marketing. We gooien telkens een investering weg als een verkooptraject geen klant oplevert", aldus Jan Baan.