Het bundelen van webbrowsers met besturingssystemen, starterspakketten van Internet-providers en softwareproducten is een strategie die blijkt te werken. Dit concludeert het Georgia Institute of Technology in zijn achtste web-onderzoek, dat het twee keer per jaar uitvoert.
Het beste bewijs van dit succes is Microsofts Internet Explorer, aldus het onderzoek. Deze webbrowser wint de oorlog om de beginnende Internet-gebruiker door bundelingsovereenkomsten met diverse partners, waaronder America Online.
Het bundelen van browsers met Internet-starterpakketten is de voornaamste succesfactor. Op de tweede plaats staat koppelverkoop met besturingssystemen die voorgeïnstalleerd zijn op gekochte computers. En een derde positie is voor het combineren met overige programmatuur. Het technologie-instituut concentreerde zich voor dit onderzoek op webbrowsers, omdat het de strijd om deze software nader wil belichten. "We waren niet tevreden met de verklaringen die andere marktonderzoekers geven", verduidelijkt Jim Pitkow, die het onderzoek uitvoerde. "Deze studie concentreert zich op de fundamentele factoren die de browser-oorlog aandrijven.