Fraude vormt voor ABN Amro de laatste jaren minstens zo’n groot probleem als verliezen op kredietverlening. In sommige jaren overtreft deze schadepost zelfs het bedrag dat de bank kwijt is aan niet-betalende crediteuren. Hoewel de bank geen exacte cijfers noemt, vormt computercriminaliteit daarbij een toenemend probleem.
Financieele Dagblad dat criminelen erin slagen tot diep in het betalingssysteem van ABN Amro binnen te dringen. Ze weten daarbij aanzienlijke bedragen weg te kapen. De medewerking van bankmedewerkers is in zulke gevallen onontbeerlijk. De systemen zijn namelijk beveiligd met codes die alleen aan een beperkte groep personeelsleden bekend zijn. De bank probeert zich nog beter te beveiligen, maar de criminele organisaties worden ook steeds behendiger.
Bekend is dat de bank in 1996 slachtoffer werd van een aanzienlijke fraude. Een medewerker slaagde er toen in via het betalingssysteem Swift ongeveer 25 miljoen gulden aan de bank te onttrekken. Datzelfde jaar verdween honderd miljoen gulden bij de vestiging in de hoofdstedelijke Sarphatistraat, het centrum van de financiering van de diamanthandel.