De overname van Digital door Compaq1 heeft verregaande consequenties voor diverse spelers (zie Computable, 20 februari). We vroegen aan de Nederlandse vestigingen van drie bedrijven op deze overname te reageren: achtereenvolgens HP, Sun en IBM.
Met de overname van Digital door Compaq is een interessante marktsituatie ontstaan. Plotseling zijn er nu drie topspelers die in de ‘enterprise market’ zowel Unix als NT-oplossingen kunnen bieden. Compaq heeft daarmee de mogelijkheid succesvol te worden in die marktsegmenten, waarin ze moeite hadden met IBM en HP te concurreren. Segmenten die heel andere eisen stellen ten aanzien van advies en ondersteuning. Segmenten ook, die hoge eisen stellen op gebied van systeembeschikbaarheid. De kennis die hiervoor nodig is, is bij de recent overgenomen partijen Digital en Tandem zeker aanwezig. Laatstgenoemde twee organisaties kennen deze markt en kunnen daar onder de Compaq-vlag succesvol worden. Voorwaarde is dan wel, dat Compaq een mogelijkheid vindt de drie bedrijfsmodellen goed gebalanceerd te integreren. De ‘Digital en Tandem-wereld’ ziet er heel anders uit dan die van Compaq met zijn lage marges, kleine voorraden, hoge omloopsnelheden en een ‘uitgeklede organisatie’. Daarom zal er behoorlijk wat managementaandacht nodig zijn om het ‘Compaq-succesgezicht’ te kunnen behouden. Als je wereldwijd plotseling de verantwoording krijgt voor een vier maal grotere organisatie waarvan ruim driekwart moet worden ingeburgerd, heb je toch wel een klus op je bord. Op lokaal niveau gezien liggen die verhoudingen nog schever. En dan de klanten van Digital en Tandem, gewend als ze zijn aan hun eigen omgeving: Open VMS, Ultrix, Alpha, Mips en Intel-chips. Om dit aanbod tot een goed afgewogen mix te brengen die hen ook nog smaakt, is meer dan een goede barkeeper nodig. Gartner verwacht immers dat Compaq zich uiteindelijk meer op Intel zal richten, omdat het enthousiasme van software-ontwikkelaars voor andere architecturen erg laag is. Al met al: de potentie is er maar het zal een grote uitdaging zijn die op zo kort mogelijke termijn tot bloei te brengen. De weg die Compaq nu is ingeslagen wordt door HP al jaren met succes bewandeld. Welkom bij de club dus. Co Gersen, corporate pr-manager Hewlett-Packard Nederland
Sun
Sun Microsystems Nederland heeft niets toe te voegen aan de al gepubliceerde reacties van Ed Zander en Scott McNealy. De situatie in Nederland is niet zodanig afwijkend dat daar iets aan toegevoegd hoeft te worden.
Hans Appel, marketing manager Sun Microsystems Nederland
IBM
IBM acht het niet noodzakelijk enig commentaar te leveren op de subjectieve informatie in het bewuste artikel over het reilen en zeilen van onze PC-divisie.
Eind 1997 hadden wij 269.465 employés in dienst en bedroeg de omzet over dat jaar 78,5 miljard dollar. U kunt dus zelf wel uitrekenen wat de omzet per werknemer is geweest.
Fred P. McNeese, director, International Public Relations IBM