Microsoft startte onlangs het Skills 2000-programma voor de Benelux. Met dit initiatief wil de software-onderneming honderden mensen onderwijzen in producten van Microsoft. Een nieuw idee? "Qua omvang is het uniek; wat inhoud betreft niet", analyseert Frits van Ede, verkoopleider bij Sun. Bovendien valt de werving van werkzoekenden tegen.
Microsoft introduceerde Skills 2000 onder het motto ‘het antwoord op de kenniskloof in de informatie- en communicatietechnologie’. De softwarefabrikant richt zich met het initiatief op vier doelgroepen; studenten, werklozen, IT-professionals zonder kennis van de Microsoft-producten en automatiseerders die wel weet hebben van de pakketten van Gates’ onderneming. De deelnemers kunnen zich met dit programma certificeren. "Het heeft iets weg van Educate the world", reageert Van Ede schamper.
Skills 2000, dat overigens niets met het millennium-vraagstuk van doen heeft, is een wereldwijd programma. De Benelux vormt daarin een belangrijk onderdeel. Microsoft investeert dit jaar in Nederland ongeveer tien miljoen gulden in het programma. "Nederland heeft relatief laat de omslag gemaakt naar PC’s met Windows. Daarom moet in een korte periode veel gebeuren", licht marketing manager Kees Pronk van Microsoft Benelux toe. Een deel van de investeringen is afkomstig van schadeloosstellingen die Microsoft ontving na illegaal gebruik van de software door piraten.
Zakenpartners
De onderneming hoopt meer mensen enthousiast te maken voor een carrière in de IT. Uiteraard liggen niet alleen charitatieve idealen aan dit initiatief ten grondslag. Want de partners van Microsoft, zoals wederverkopers, consultants, ontwikkelaars en marketing-medewerkers, gaan ook naar de schoolbanken; het bedrijf zal zich inspannen om de opgeleide werkzoekenden bij deze zakenpartners te plaatsen. Uiteindelijk moet dit tevreden klanten en kopers opleveren. "Zij zullen dan sneller geneigd zijn opnieuw een product van Microsoft te kopen", aldus Pronk. Verder zal een vergrote kennis van Microsoft-producten onder de professionals op den duur eveneens vruchten afwerpen. "Veel bedrijven wachten nog met de overgang naar onze producten vanwege een gebrek aan kennis. Een opleiding in onze pakketten zal tot een versnelde implementatie hiervan leiden."
Onderwijs
Microsoft richt zich ook op studenten en hun docenten. De onderneming is hiertoe een samenwerking gestart met hogescholen en universiteiten. De instellingen kunnen het cursusmateriaal tegen een speciaal tarief aanschaffen. De docent moet over een Microsoft-certificaat beschikken. Veel critici menen dat de onderneming op deze manier invloed tracht uit te oefenen op het onderwijs. Pronk werpt deze kritiek verre van zich. "We willen alleen kennis overdragen. We leggen niemand verplichtingen op. Bovendien zal geen enkele school zich in hun onderwijs op één technologie richten", verweert hij zich.
Minder voorspoedig
Ook werkzoekenden komen aan bod. Microsoft trainingspartner Azlan Akam selecteert de kandidaten, die al over een bepaalde hoeveelheid kennis van de automatisering moeten beschikken. De werving verloopt echter minder voorspoedig dan verwacht. "Er zijn niet zoveel werkzoekenden meer over", zegt directeur Ernst Pietersen van Azlan Akam. "We wilden 130 mensen selecteren. Ik denk dat we met tachtig tot honderd kandidaten tevreden moeten zijn." De opleiding start in april en duurt acht weken.
Tam-tam
Woordvoerder Walter van het Hof van IBM is niet bijster onder de indruk van Skills 2000. Zijn onderneming heeft al lange tijd trainingsprogramma’s voor nieuwkomers en mensen die al in de automatisering aan het werk zijn. Ook is IBM in het onderwijs actief. "We werken meer achter de schermen en bemoeien ons niet met het curriculum", aldus Van het Hof. Ook de zakenpartners maken gebruik van de trainingen. "Deze opleidingen liggen gewoon in het verlengde van goed ondernemerschap. Dit is een logische manier van goed omgaan met klanten", zegt Van het Hof. "Microsoft maakt meer lawaai. Ze doen alsof ze het wiel uitvinden. IBM is een degelijk bedrijf. Het past ons niet om met de tam-tam naar buiten te treden. Dit is overigens geen kritiek op Microsoft. Onze benadering is gewoon anders." IBM werkt ook aan een programma dat werkzoekenden omschoolt.
Marketingmachine
Ook Sun beschikt over een scholingsprogramma voor bestaande partners en medewerkers. Deze leergang heet Competentie 2000, maar deze naam zal snel veranderen wegens de onterechte link die het legt met het Jaar 2000-probleem. De partners krijgen onderwijs in de producten van Sun en de bijbehorende technieken. De onderneming traint ook schoolverlaters, die vervolgens bij een van de partners aan de slag kunnen. Sun werkt volgens Van Ede al jaren met specifieke programma’s voor het onderwijs. "Wezenlijk wijkt Skills 2000 hiervan niet af. Het is in een ander jasje gegoten." De aandacht voor het programma vindt hij niet vreemd. "Microsoft is natuurlijk een marketingmachine."