IT-bedrijven moeten de werknemers uit het keurslijf bevrijden en betrekken bij de ontwikkeling van een visie en een bedrijfscultuur. Dit zei L. Bikker van het gelijknamige bedrijf voor arbeidsmarktcommunicatie tijdens een seminar van Blauw Marktonderzoek in Rotterdam. "Er moet meer ruimte komen voor werknemers met een eigen mening."
Bikker meent dat de IT-ondernemingen moeten werken aan de verbetering van hun attractiewaarde op de arbeidsmarkt. Op deze manier kunnen ze de problemen op de krappe arbeidsmarkt voor een deel het hoofd bieden. Volgens de spreker leidt een gebrek aan visie van de branche tot een gebrekkige instroom van arbeidskrachten. "Ze werven met auto’s en ballonnen. Dat is een belediging voor de branche. Ik zou niet op deze manier naar een baan geleid willen worden", aldus Bikker. De arbeidsmarktdeskundige vindt dat bedrijven een eigen cultuur moeten ontwikkelen, waarmee ze meer mensen aantrekken. "De beste campagne is geen campagne. Ondernemingen moeten werken aan een eigen ‘cult’, waardoor kandidaten er graag bij willen horen. Bedrijven met een eigen cult hebben meer succes op de arbeidsmarkt."
Loyaal
Organisaties moeten hun eigen werknemers betrekken bij de ontwikkeling van de cultuur. "Deze bedrijfstak moet helden de ruimte geven om over de toekomst te fantaseren. Ze hoeven niet alleen maar hard te werken. Werknemers willen meer dan alleen maar aan de waan van de dag te werken. Stimuleer mensen om hun mening en visie te geven; zij zijn meer dan een kaart in de salarisadministratie", aldus Bikker.
Bedrijven met een eigen cultuur beschikken over een hogere attractiewaarde op de arbeidsmarkt. Ze zijn bovendien beter in staat hun eigen werknemers behouden. "Mensen willen loyaal zijn aan hun werkgever. Geef ze die ruimte. Laat je niet gek maken door hypes. Faciliteer groeimogelijkheden op professioneel en persoonlijk vlak."
Niet afschrijven
Bikker roept de bedrijven op zuiniger om te gaan met hun personeel. "Mensen worden beoordeeld op wat ze niet kunnen in plaats van wat ze wel kunnen. Als iemand geen rondje van 32 seconden kan rijden, doet hij niet meer mee. Schrijf mensen die over de top zijn niet te snel af. Veel bedrijven hebben nu spijt dat ze 50-plussers hebben weggestuurd." De branche moet dan ook meer aandacht besteden aan de werknemers die al binnen zijn. "Organiseer niet alleen ballontochten om nieuwe mensen binnen te halen." Om dit allemaal te bereiken zijn er stabiele bedrijven nodig met leiders. "Daar ontbreekt het aan in de IT-branche", meent Bikker.
Pleidooi voor campagne IT-branche
Gedurende het seminar pleitten diverse sprekers voor een samenwerking tussen de bedrijven om het imago van de IT te verbeteren. De bedrijfstak dient gezamenlijk naar buiten te treden en duidelijk te maken wat de automatisering te bieden heeft voor werknemers. Volgens professor Cees van Riel van de Erasmus Universiteit biedt een dergelijke samenwerking veel voordelen voor de bedrijven. "Op deze manier kan de IT zich aantrekkelijker maken ten opzicht van concurrerende takken als de bankwereld. Bovendien levert het kostenbesparingen op en ontstaan er garanties voor de kwaliteit van de banen", meent Van Riel. Hij stelt dat de functies in de IT vaak te onduidelijk zijn omschreven, waardoor de kandidaat niet weet wat de inhoud van de baan is. Van Riel vindt dat de IT-bedrijven een consistent beleid moeten voeren. "Ze moeten niet bij elke orkaan mensen eruit gooien en vervolgens op mooie dagen de sluizen weer openzetten. Mensen onthouden dit en dragen het de branche na."
Fenit
Dinand Jansen, directeur van het bedrijf voor arbeidsmarktcommunicatie ACA, stelt voor dat IT-bedrijven 5 procent van hun budget voor campagnes afstaan aan de Fenit. De branche-organisatie moet dit geld besteden voor een collectieve campagne voor de bedrijfstak. Ook manager Paul van ’t Hooft van de personeelszaken bij Raet pleit voor een gezamenlijke aanpak.
"Nederland kent het belang van ICT niet en veel mensen weten niet wat voor beroepen er in deze branche bestaan. We halen de kranten met een wervingsactie waarbij een auto wordt aangeboden en niet met de inhoud van het vak." Machiel de Rooij van de Fenit zegt in een reactie dat de branche-organisatie nog niet concreet heeft gedacht aan een campagne voor de bedrijfstak. "De signalen nemen toe. We wachten met het opperen van een idee als we weten dat de bedrijven het oppakken. De komende maanden zullen we wel iets in deze richting ondernemen. Maar, zo’n campagne kan nooit op heel korte termijn georganiseerd worden. We zijn snel een half jaar tot een jaar verder alvorens het van start kan gaan." Volgens directeur Kees Weug van CMG-diensten staat de concurrentie tussen de bedrijven samenwerking in de weg. "Verder besteden we veel aandacht aan het imago van ons bedrijf. We kunnen hierdoor niet veel energie stoppen in het beeld van de branche."