Veel contracten voor IT-uitbesteding lopen de komende twee jaar af. Aangezien bedrijven bij het afsluiten niet geanticipeerd hebben op de gevolgen van beëindiging, heeft het merendeel geen andere keus dan verlenging.
Tot deze conclusie komt adviesbureau OTR in Following the lessons learned in outsourcing contracts, what real options are there at contract expiry?
OTR onderzocht wat gebeurt na afloop van de contractperiodes. Begin jaren negentig raakte uitbesteding in zwang omdat veel organisaties meenden dat de IT-systemen te veel aandacht opslokten. Op dit moment kampt het bedrijfsleven met het 2000-probleem en de euro. Er is gebrek aan bekwaam personeel. Daarbij komt voor veel ondernemingen dat hun uitbestedingscontracten aflopen. Dat stelt ze voor de keuze: het contract verlengen, van dienstverlener wisselen of dergelijke activiteiten weer zelf uitvoeren.
Als eenmaal is uitbesteed, komen diensten zelden terug in eigen huis. De meeste ondernemingen die dachten uitbestede diensten weer zelf te kunnen uitvoeren, komen daarop terug.
Hoewel veel opdrachtgevers liever van aanbieder wisselen of het werk weer zelf doen, blijkt dat in de praktijk moeilijk uitvoerbaar. Wel is het mogelijk betere condities te bedingen. Daarbij kan één van de vele ‘sourcing advisors’ behulpzaam zijn.
OTR benadrukt de noodzaak vroeg te gaan onderhandelen. Het duurt vaak minstens een jaar om condities te veranderen of een contract over te dragen naar een andere partij. Aanbieders gebruiken vertragingstactieken om winstgevende contracten te behouden. Korte tijdschema’s ontmoedigen nieuwe aanbieders een concurrerend bod te doen. Daardoor zijn de meeste organisaties die minder dan een jaar hebben voor onderhandelingen gedwongen bij de huidige aanbieders te blijven. Vanuit een zwakke positie moeten ze dan betere voorwaarden bedingen. Wie het onderhandelingsproces tijdig start, heeft meestal bevredigende resultaten.