De waardering van Microsoft onder IT-studenten neemt sterk af. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor 1998 die Blauw Marktonderzoek gisteren presenteerde. Het software-bedrijf is ten opzichte van 1997 de grootste daler. CMG oefent volgens Blauw de meeste aantrekkingskracht uit op studenten.
CMG kreeg hiervoor tijdens de presentatie in Rotterdam de Gouden Hengel 1998. Het marktonderzoek van Blauw geeft ondermeer aan welke criteria de studenten hanteren bij de keuze voor een werkgever. Uit de resultaten blijkt tevens hoe de studenten over de IT-bedrijven denken. Baan won in vergelijking met vorig jaar het meest aan waardering onder de studenten. Ook Oracle, Hewlett-Packard en IBM stegen op de ranglijst. Cap Gemini kan rekenen op de grootste bekendheid onder de studenten. Bijna de helft van de ondervraagden noemt spontaan de naam van dit IT-bedrijf als hen gevraagd wordt naar bekende ondernemingen. Ook de waardering voor het Utrechtse bedrijf steeg. CMG, IBM en Origin zijn eveneens veelgenoemde namen. Baan heeft zijn bekendheid bij de studenten in een jaar tijd bijna verdubbeld naar 31 procent. De naamsbekendheid van Microsoft nam, ondanks alle publiciteit af tot minder dan 20 procent. Pink Elephant won flink aan bekendheid, maar de waardering voor het bedrijf nam licht af.
Voorwaarden
Tweederde van de IT-studenten willen werken bij een automatiseringsbedrijf. Een minderheid lonkt naar de banken, telecombedrijven en consultants. Uit het onderzoek blijkt dat de studenten in vergelijking met 1997 meer waarde hechten aan een internationale carrière en goede secundaire voorwaarden. Bij de keuze van hun werkgever spelen deze twee voorwaarden een belangrijke rol. De reputatie van de onderneming is minder belangrijk. Verder vinden de aankomende werknemers ontplooiings- en opleidingsmogelijkheden, carrièrekansen en uitdagend werk gemiddeld erg belangrijk. Ze achten goede secundaire voorwaarden van groter belang dan een hoog aanvangssalaris of een aantrekkelijke salarisgroei. Hbo-studenten hechten meer waarde aan zaken als een auto van de zaak, salarisgroei, goede naam van het bedrijf dan de toekomstige academici. Ook het feit dat ze niet hoeven te verhuizen speelt bij de hbo’ers een grote rol bij de keuze van hun werkgever.
Internet
Opvallend is dat 55 procent van de studenten aangeeft niet langer dan vijf jaar bij de eerste werkgever te willen blijven. Na het eerste lustrum willen ze zeker overstappen naar een nieuw bedrijf. De ondervraagden schatten dat het startsalaris in de automatiseringsbranche 3800 gulden bruto per maand bedraagt. Vorig jaar dachten de deelnemers 3400 gulden te gaan verdienen. Tijdens de zoektocht naar mogelijke werkgevers kijken de studenten nog steeds het meest naar de personeelsadvertenties in de krant. Het raadplegen van deze bron daalde wel van 65 tot 55 procent. Het belang van Internet als vacaturebank neemt daarentegen sterk toe. Vorig jaar was het gebruik 27 procent, nu is dat 44 procent.
Ontevreden
Van de IT-professionals met een baan geeft 40 procent aan dat de oriëntatie op de arbeidsmarkt het gevolg is van ontevredenheid binnen de huidige functie. De voornaamste redenen voor deze ontevredenheid zijn de loopbaan en de werkzaamheden. Systeem-analisten en programmeurs zijn hierover minder tevreden dan hun collega’s in andere functies. De werkenden geven binnen de automatisering de voorkeur aan een functie als consultant of software-ontwikkelaar. Bij de keuze spelen de cultuur van een bedrijf en de interne sfeer een grote rol. Ook opleiding, zelfstandigheid en uitdagend werk zijn voor de professionals belangrijke aspecten. De technologie binnen een onderneming, de grootte en groei van het bedrijf zijn minder belangrijk.