Op de Nederlandse markt zijn bijna geen telecom-managers meer te vinden. De telecomaanbieders haalden het kaderpersoneel in eerste instantie weg bij oud-monopolisten als PTT Telecom en British Telecom. Inmiddels werven deze bedrijven zelfs in de reiswereld en horeca, aldus directeur Klaas Wierks van rekruteringfirma Harvey Nash Amsterdam.
De telecomwereld is wild", zegt Wierks. "De hoge posities zijn amper in te vullen." Sinds de liberalisering van de telecommarkt, is het aantal aanbieders in Nederland de afgelopen maanden flink toegenomen. Deze ondernemingen zitten allen achter dezelfde kandidaten aan. "Voorheen vormde de PTT een bron voor het hogere telecompersoneel", aldus G. Homburg van Spyros Group, een bedrijf dat zich eveneens richt op werving en selectie in de telecombranche.
De PTT-put staat inmiddels droog. De nieuwkomers verbreden ook zelf hun blikveld. "De nieuwe bedrijven zijn natuurlijk veel dynamischer dan PTT Telecom. Ze zoeken andere mensen dan de doorsnee PTT-er. Verder vinden er bij de nieuwkomers op de telecommarkt relatief veel wisselingen van de wacht plaats. Deze bedrijven veranderen nog wel eens van gedachte en daar kan niet iedereen in meegaan", voegt Homburg toe. "Inmiddels komen mensen uit heel andere sectoren aan bod", vult Wierks aan.
Meer aanbiedingen
Jan Koopmans van Global One beaamt de uitspraken van Wierks en Homburg. "Meestal komen de topmensen toch bij concurrenten vandaan. Ervaring in de branche lijkt mij een voorwaarde", aldus de interim manager personeelszaken. "Maar, het is onvermijdelijk dat we meer in het buitenland en buiten de branche kijken."
Woordvoerster Jolanda Holwerda van Enertel laat andere geluiden horen. "Bij Enertel is momenteel geen tekort te bespeuren aan kandidaten met ervaring in telecom-land. We ontvangen via Internet regelmatig serieuze reacties van Nederlandse telecom-experts, die werkzaam zijn in het buitenland. Zij vinden de Nederlandse markt door de komst van nieuwe operators interessant", laat ze weten. "We merken overigens wel dat competente kandidaten over meer aanbiedingen beschikken."
‘Kweknet’
De rekruteringsbureaus stuiten bij hun speurtocht naar telecom-managers op de nodige obstakels. Volgens Wierks wordt 90 procent van de banen in het kader en midden-kader ingevuld via het "kweknet", zoals hij het noemt. "Headhunters moeten de laatste 10 procent invullen." Harvey Nash maakt tijdens de zoektocht gebruik van veel contactpersonen. "In de loop der jaren hebben we natuurlijk een enorm netwerk opgebouwd van contacten die ons op de hoogte houden welke mensen goed in het veld liggen." Vervolgens maken de headhunters twee lijsten. "De eerste somt de bedrijven op waar de kandidaat vandaan kan komen. De tweede lijst bevat namen. Wij horen via onze contacten wie er in het wereldje opvallen. Deze informatie slaan we allemaal op", legt Wierks uit. Harvey Nash belt de kandidaten thuis op. "Soms reageren ze verrast. Vaak is het ook de derde of vierde keer dat iemand ze benadert. Ze zijn wel altijd vereerd en aanvaarden bijna altijd de uitnodiging om te komen praten."
Aandelenpakket
Ondernemingen die dingen naar de hand van de manager, moeten zich onderscheiden van concurrenten om de topman of -vrouw te verleiden. "Het gaat dan niet om geld", zegt Wierks. "Belangrijker zijn de carrièrekansen en het aandelenpakket. Ook het contact tussen het bedrijf en de kandidaat speelt een grote rol. Ik denk dat 90 procent van de managers beslist op de eerste indruk." Harvey Nash heeft inmiddels contacten met bedrijven om een trainingsprogramma op te zetten voor jonge mensen met veel mogelijkheden. Zij worden opgeleid voor de hogere functies in de telecomwereld. Spyros selecteert nu al studenten voor een management-training. "Er is een enorme run op dit concept", meldt Homburg. "Dit is namelijk de enige manier om aan goede mensen te komen voor de kaderfuncties." Jan Koopmans van Global One betwijfelt of deze trainingen wel nodig zijn. "Het lijkt me beter dat we onze mensen zelf opleiden."