Een heldere strategie en gezonde cijfers maken duidelijk dat Informix weer op het juiste spoor lijkt te zitten. Vorig jaar nog stelde Informix het vertrouwen van zijn klanten zwaar op de proef. Na de financiële malaise, veroorzaakt door marketingblunders rond zijn objectrelationele database en fouten in de boekhouding, maakte topman Bob Finocchio het afgelopen half jaar schoon schip.
De verwikkelingen van het afgelopen jaar hebben een grote impact op de organisatie gehad. Op hoog niveau bekeken heeft Informix goede producten en R&D, dat wordt door vriend en vijand erkend", aldus Finocchio, vorige week voor een bliksembezoek in Nederland. Ruim een half jaar geleden volgde hij Phil White op als chief executive officer, reorganiseerde het bedrijf en formuleerde een nieuwe strategie. "De cijfers over het vierde kwartaal worden volgende week bekendgemaakt. Ik mag er nog niets over zeggen, maar we hebben substantiële vooruitgang geboekt", verklapt Finocchio.
Pur sang
"Informix is een databasebedrijf pur sang. Andere leveranciers concentreren zich steeds meer op andere terreinen. Sybase drijft af naar de tools en Oracle houdt zich veel bezig met consultancy." De onderneming gaat niet mee in de visie die zegt dat databases massaproducten en gebruiksartikelen zijn. Informix mikt hiermee op de veeleisende bovenkant van de markt. "Systemen voor zware transactieverwerking, gegevenspakhuizen en Internet-toepassingen zijn de high end-marktsegmenten waar wij ons op richten", aldus Finocchio.
Bundelen populair
Alleen op de Internet-markt komt de Universal Server nog om de hoek kijken. Informix levert sinds kort één basisproduct: de Informix Dynamic Server (IDS). Afhankelijk van de gebruiksbehoefte kunnen klanten kiezen uit (delen van) vijf gespecialiseerde opties op het gebied van analyse, parallelle omgevingen, Internet en rijke gegevenstypen.
Meer dan zijn concurrenten profileert Informix de database als een product dat waarde toevoegt aan de bedrijfsvoering, en niet louter als standaard gebruiksartikel. Finocchio ziet de middenmarkt, waar vooral het bundelen van erp-software met databases populair is, wel als belangrijk, maar niet als voornaamste afzetgebied: "Het is moeilijk om je als leverancier van een ander te onderscheiden op die markt. De database is daarbij een massaproduct. Het gaat om de functionaliteit van het pakket." Finocchio noemt de middenmarkt good business, maar de lage winstmarges en de hoge volumes doen hem toch omhoogkijken in de markt. "Als dat een nichemarkt is, wat iedereen zegt, dan is dat maar zo. Die markt is onontgonnen en groot genoeg voor Informix."
Natuurwetten
Verder meent de Informix-topman, evenals zijn Oracle collega Larry Ellison, dat de database-markt verre van verzadigd is: "Er zijn drie ‘natuurwetten’ die voorspellen dat de markt voor databases altijd blijft groeien: steeds meer bedrijven hebben databases nodig; bestaande database krimpen nooit, maar groeien altijd in omvang; en de prestatie-eisen voor databases nemen nooit af, maar blijven toenemen." De huidige stagnatie, zo redeneert Finocchio, wordt veroorzaakt door tussenvoorraden in de markt, door prijsconcurrentie (voornamelijk op de middenmarkt) en door de economische malaise in Azië.
Naast het kunnen leveren van technologisch hoogwaardige producten, is de druk op de prijzen in de middenmarkt reden voor Finocchio om zich te positioneren als leverancier voor de veeleisende high end-markt.