Voor kleine IT-bedrijven is de krapte op de arbeidsmarkt levensbedreigend, omdat ze niet voldoende mensen kunnen werven. Op het moment dat ze kunnen investeren moeten deze ondernemingen opdrachten afslaan. "We moeten nog creatiever zijn in onze speurtocht naar personeel", aldus directeur Jan de Gier van Exacomm.
Het tekort aan automatiseerders kan bij elk bedrijf een rem op de groei zetten. De grote ondernemingen veroorloven zich vele middelen om personeel te lokken. Radio-spotjes, advertenties op de midden-pagina’s en open dagen vormen slechts een greep uit het wervingsarsenaal van een kapitaalkrachtig bedrijf. "Bovendien vallen de grote jongens de kleine ondernemingen aan. In hun campagnes geven ze aan dat je snel uitgekeken bent op de minder grote bedrijven. Dat is natuurlijk niet eerlijk", meent De Gier. Bijna twee jaar geleden startte De Gier met Jan Parlevliet de onderneming Exacomm. Het bedrijf specialiseerde zich in IT-beheer en richt zich op systeem-, service- en netwerkmanagement. Op dit moment werken er 23 mensen bij het bedrijf. In december nam de Nederlandse Participatie Maatschappij een minderheidsbelang in de onderneming, waardoor er geld is vrijgekomen voor investeringen.
Gevaar
Om de verwachte opdrachten te vervullen is meer personeel nodig. "We hebben behoefte aan vijftig mensen vóór het einde van dit jaar", verklaart Henny Holleman, ondermeer verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. "Als het ons niet lukt deze mensen te werven, moeten we opdrachten afslaan. We kunnen geen kansen laten liggen. Het is een reëel gevaar dat de krapte op de arbeidsmarkt de groei van een bedrijf tegengaat", vult De Gier aan. De werving van Exacomm verloopt vooralsnog moeizaam. "We zoeken jonge instromers. Met name de schoolverlaters", zegt Holleman. Exacomm benadert de studenten als ze nog op school zitten. Studenten die snel toehappen en hun studie voor een baan afbreken, kunnen ook terecht bij Exacomm. "Natuurlijk vind ik dit zonde. Ik raad ze dan ook aan de studie af te maken. Maar ik neem ze wel aan", aldus De Gier.
Luie markt
Exacomm gaat ook langs arbeidsbureaus en heeft zich gemeld bij uitzendbureaus. "Verder zijn we op zoek naar onontdekt talent, zoals de ouderen. Ik weet echter niet hoe ik die markt bereiken kan", zegt De Gier. De onderneming gaat het ook zoeken buiten IT-sfeer en zoekt derhalve naar mensen die een loopbaan in de automatisering willen starten. De Gier noemt de arbeidsmarkt "lui". Hij vindt dat werkzoekenden te vaak voor zekerheid kiezen bij een grote onderneming. Exacomm gaat de strijd niet uit de weg en concurreert met secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo kunnen werknemers aandeelhouder van de onderneming worden. Het jaar 1998 belooft cruciaal te worden voor de groei van Exacomm. Werving van personeel is daarbij doorslaggevend. "Over twee jaar gaan Parlevliet en ik weg bij dit bedrijf, dat staat in het businessplan. Ik verwacht dan zeker een gezond bedrijf achter te laten. De carrièrekansen zijn hier in ieder geval groot, want binnenkort komen de directiezetels vrij."