De leveranciers in de telecomindustrie geven geen duidelijkheid over de millenniumbestendigheid van hun producten. Dat zei directeur Coert van Ee van de Nederlandse vereniging van bedrijfstelecommunicatie grootgebruikers (BTG) tijdens een conferentie over het Jaar 2000-probleem in de telecomindustrie.
De BTG heeft enkele maanden geleden leveranciers van telefooncentrales voor bedrijven en aanverwante producten gevraagd in hoeverre ze hun zaakjes op orde hebben. "Er kwam geen enkel antwoord binnen dat vertrouwen gaf", aldus Van Ee. De BTG verrichtte eveneens onderzoek naar de activiteiten die de grote Nederlandse bedrijven ondernemen om de millennium-problematiek op het gebied van telecom op te lossen. Uit deze enquête blijkt dat 25 procent niets doet.
"Dat baart ons grote zorgen", zegt Van Ee. "De kleinere ondernemingen vormen een nog groter probleem. Zij beschikken immers niet altijd over voldoende middelen om de problemen te bestrijden", vult vice-president Nick White van de internationale gebruikersvereniging Intug aan.
Certificering
De BTG vraagt de leveranciers openheid van zaken te geven. "Ze vertellen gewoon niet hoe de stand van zaken is", aldus Henk Kleijn, hoofd van de BTG-werkgroep over het Jaar 2000-probleem. Volgens Van Ee is de millennium-problematiek in de telecomindustrie aanzienlijk complexer dan in de IT-branche. Er is immers veel ingebedde software gebruikt en meestal hebben verschillende leveranciers aan de installaties gewerkt. De BTG hoopt niet alleen de aandacht op de problemen te vestigen. De vereniging wil ook een systeem van certificering van de grond krijgen. Leveranciers kunnen hun millenniumbestendige producten laten keuren en scheppen zo duidelijkheid voor de gebruikers.
Internationaal telefoonverkeer kan na het jaar 2000 eveneens grote problemen opleveren. Er hoeft maar één operator niet gereed te zijn om het telefoonverkeer te frustreren. Jack van den Berg van PTT Telecom gaf aan dat zijn onderneming rond juni van dit jaar het eigen netwerk in orde heeft en voor het eind van het jaar die van alle klanten.
Aansprakelijk
De juridische gevolgen van de problematiek zijn talrijk. Marjolein Geus van advocatenkantoor Buruma Maris pleit ervoor dat ondernemingen in een vroeg stadium juristen inschakelen, om vergaande aansprakelijkheden te voorkomen. De leveranciers dienen prioriteiten te stellen, meent Geus. Oplossing van alle problemen is immers een illusie. Dus kunnen ze volgens de juriste beter werken aan het oplossen van de problemen die de grootste aansprakelijkheid veroorzaken. Een kwestie die slechts een aansprakelijkheid van enkele duizenden guldens als gevolg heeft, komt dan op het tweede plan terecht.
Geus benadrukt dat de leveranciers een waarschuwingsplicht hebben als ze producten op de markt brengen die problemen veroorzaken. De gebruiker heeft de plicht om de knelpunten te onderzoeken. "Bedrijven die stil zitten kunnen niet zomaar een rekening presenteren aan de leverancier." Bovendien kunnen ondernemingen die niets ondernemen hun recht op een claim door verjaring kwijtraken.