’s Werelds grootste fabrikant van constructiespeelgoed Lego stapt het computertijdperk binnen. Als het aan de Deense fabrikant ligt zullen kinderen uit de leeftijdsklasse tussen 11 en 14 jaar met Mindstorms binnenkort hun eigen robots uitdenken en programmeren.
In nauwe samenwerking met het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is een creatief leermiddel ontwikkeld dat kinderen de mogelijkheid geeft hun eigen Lego modellen te programmeren met een PC. Het wordt zelfs mogelijk Lego modellen met elkaar te laten communiceren en ze een bepaald gedrag mee te geven. Kinderen kunnen de robots programmeren op bepaalde bewegingen of handelingen.
Uitproberen van theorieën
De filosofie achter ‘Lego Mindstorms’ is kinderen niet alleen de technologie te laten begrijpen, maar die ook actief te laten beheersen. "We geloven dat kinderen het beste leren als ze hun eigen theorieën bouwen over hoe de wereld in elkaar steekt. Ze komen daar het snelste achter als ze die theorieën kunnen uitproberen door hun eigen uitvindingen te bouwen", aldus Mitchel Resnick, hoogleraar leeronderzoek bij het MIT Media Lab.
Lego verwacht dat het nieuwe speelgoed kinderen nieuwsgieriger maakt naar de geheimen achter de technologie. Volwassenen nemen veel technologie maar voor zoete koek aan. Christian Majgaard, vice-president van Lego, is ervan overtuigd dat kinderen echter graag willen weten hoe iets werkt. "Als je een kind vertelt dat een computer eenvoudigweg is geprogrammeerd om bepaalde dingen te doen, geeft dat een mysterieus tintje aan het idee van programmeren. Beter is het kinderen een kans te geven hun eigen robotten te bouwen, programmeren en verkennen. Het mysterie verdwijnt daarmee. Dit geeft kinderen het gevoel de technologie de baas te zijn."
Voorafgaande aan Lego Mindstorms, dat pas over een jaar in Nederland te koop zal zijn, brengt Lego ‘Technic CyberMaster’ uit. Vanaf september zal er interactief constructie-speelgoed in de winkel liggen, voorzien van software. Op een bijgeleverde CD-Rom staat precies aangegeven hoe kinderen een computer-gestuurde robot kunnen bouwen, die geprogrammeerd kan worden en zich vervolgens kan meten met een handmatig Lego model.