In een poging zijn marktpositie ten opzichte van Microsoft te verstevigen, geeft Netscape zijn Internet-browser gratis weg. Het jonge softwarebedrijf, dat op het punt staat een verlies over het vierde kwartaal bekend te maken van 89 miljoen dollar, wil hiermee vooral zijn positie op de markt voor serversoftware veilig stellen.
Netscape Navigator en Communicator dragen, door de spijkerharde concurrentie van Microsoft Internet Explorer, nog maar voor 13 procent bij aan de omzet. In 1996 was dit nog 45 procent. Naast het gratis verstrekken van de browser stelt Netscape de programmacode van Communicator 5.0 beschikbaar aan derde partijen. Deze versie komt over twee maanden op de markt. Telecombedrijven of uitgevers kunnen de browser dan aanpassen en gebundeld met hun eigen producten verder distribueren. Door de markt gratis te voorzien van zijn browsers, hoopt Netscape tevens klanten te binden voor zijn serversoftware.
Verschuiving
Het gevecht tussen Microsoft en Netscape verschuift zich nu van de browserkant naar de serverkant. Microsoft bundelt zijn Internet Information Server (IIS) met Windows NT. Het softwarebedrijf van Bill Gates bestrijdt Netscape hiermee aan de serverkant op de manier waarmee ze aan de browserkant succesvol waren. Volgens een onderzoek van Netcraft is Microsoft al leider op de markt van webservers. Twee jaar geleden domineerde Netscape deze markt nog. Nu bedraagt het marktaandeel van Netscape nog slechts 10,5 procent, terwijl Microsoft een score van 21,7 procent haalt. Netscape relativeert de onderzoeksresultaten omdat in de cijfers de servers voor intranetten niet zijn meegenomen, terwijl Netscape zich juist op die markt richt. Volgens Jim Barksdale, ceo van Netscape, schiet IIS op het gebied van schaalbaarheid nog veel tekort en bestaat er nog een grote behoefte aan de meer geavanceerde Netscape-producten. Volgens een analist van Meta Group concurreert Microsoft dan ook vooral aan de onderkant van markt. Ook de prijsstelling maakt de IIS interessant. Netscape positioneert zijn webserver dan ook als geavanceerd en geschikt voor de bovenkant van de markt. RV