Het gebruik van netwerkcomputers in het project Computers in het Amsterdamse Onderwijs (Ciao) heeft een aantal problemen aan het licht gebracht. Traagheid, vastlopers en gebrek aan software zijn de meest gehoorde klachten. "Het zou me verbaasd hebben als er niets aan de hand was", reageert Hans Appel van Sun.
Zes Amsterdamse basisscholen werken nu een aantal maanden met de NC’s van Sun. Ondanks de genoemde problemen oordeelt Frank de Wit van de Rijk Kramerschool positief over het project. "We zijn als school weinig tijd kwijt met het systeembeheer. Dat is een enorm voordeel." Het beheer en onderhoud is in handen van de Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam (Sara). De leerlingen reageren volgens De Wit enthousiast op de computers in de school. Vooral het e-mailproject, waarbij de kinderen berichten sturen naar leerlingen van de andere scholen die aan het Ciao-project deelnemen, is populair. Verder oefenen de kinderen in rekenen en spellen en kunnen ze de schoolkrant op de computer bekijken.
Noodoplossing
De netwerkcomputers hebben op de scholen de nodige hoofdbrekens gekost. "In de aanloopfase bleef de computer wel eens hangen. Dat gebeurt nog steeds", zegt E. Kleipool van basisschool De Knotwilg. "Het maken van presentaties op de website was niet mogelijk en printen evenmin." Ook raakten leerlingen hun berichten kwijt, als verbindingsproblemen optraden bij het zenden van e-mail. Verder kampen de scholen met een gebrek aan educatieve software. Op de NC’s van Sun draaien alleen programma’s die in Java zijn geschreven. "We overleggen met uitgevers van educatieve software, maar zij zien nog geen markt in dit soort software", aldus Joke Dorrepaal, Ciao-projectleider van Sara. Onder druk van de scholen is een noodoplossing gevonden in het Intrigue-systeem. Dit systeem maakt het mogelijk dat Windows-applicaties, zoals tekstverwerkers en oefeningen, op Java-stations kunnen draaien.
Heilige oorlog
Marketing-manager Hans Appel van Sun Microsystems onderkent de problematiek. "Ik ga niet tegen beter weten in andere dingen roepen", reageert hij. "Vergeet niet dat we op dit moment met de eerste generatie werken." Appel zegt dat de belangen groot zijn bij de strijd tussen de netwerkcomputer en de Net PC. "De discussie heeft het vuur van een heilige oorlog. Dat wil ik vermijden." Op de vraag of netwerkcomputing klaar is voor dit soort projecten, antwoordt Appel bevestigend. "Er moet echter wel aan worden gesleuteld. Deze problemen los je op door de NC’s in de praktijk te gebruiken. In Nederland staan we niet altijd open voor nieuwe technologieën. Daarom moeten we sommige ontwikkelingen stimuleren."
Druk uitoefenen
Het gebrek aan educatieve software is ook bij Appel bekend. "Op het moment dat bepaalde zaken van start gaan, is nog niet alles gereed. De uitgevers zijn gewend om papierwerk uit te geven. Meer druk op de heren uitgevers is noodzakelijk", aldus Appel. Binnenkort gaan de scholen werken met een verbeterd Sun-systeem. Appel verwacht verbeteringen, maar denkt niet dat alle problemen met het nieuwe systeem uit de wereld zijn. "De echte oplossing ligt in de ontwikkeling van software die gericht is op netwerken en in investeringen in bandbreedte." In maart vindt de evaluatie van het Ciao-project plaats. Tien Amsterdamse scholen kunnen dan ook deelnemen aan het project. Dat is een minder grote uitbreiding dan verwacht. Verder staat volgens Dorrepaal nog niet vast dat de nieuwe scholen met NC’s gaan werken. "We zullen zeker kijken naar de Net PC’s. We zitten niet vastgebakken aan een leverancier. We zoeken per school naar de beste oplossing." Appel maakt zich geen grote zorgen. "Scholen hebben ook PC’s en workstations nodig. Het zou een verstandige beslissing zijn om elke school met PC’s en NC’s uit te rusten."