Het tekort aan automatiseerders in de Verenigde Staten is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Op dit moment zijn ruim 350.000 banen in de IT vacant. Vorig jaar ging het om ongeveer 190.000 vacatures in de automatisering. De problematiek in Amerika is vergelijkbaar met de moeilijkheden waarmee de Nederlandse IT-bedrijven kampen bij het werven van personeel.
In de Verenigde Staten is de ambitie onder de jongeren om een carrière in de automatisering te starten gering. De IT-beroepen kampen met een imago-probleem. De jeugd omschrijft automatiseerders als nerds, kalende mannen met te korte broeken.
Marketing
De grote aantallen ontslagen bij AT&T en IBM aan het eind van de jaren tachtig heeft ook veel jongeren ervan weerhouden een beroep in de automatisering na te streven. Het tekort op de Amerikaanse arbeidsmarkt zal voorlopig dan ook niet afnemen.
Onderzoekers pleiten voor een campagne om het imago van de IT-wereld te verbeteren. Als voorbeeld halen ze de marketing van de melkindustrie aan. Deze reclame’s tonen atleten, artiesten en modellen met melksnorren. Het tekort aan automatiseerders leidt tot stroopacties van de IT-bedrijven, om toch aan de benodigde menskracht te komen. De werknemers in Amerika plukken de vruchten van de tekorten; een nieuwe baan is makkelijk te vinden en de salarisverhogingen zijn niet van de lucht. MC