Oracle heeft te kampen met de rigoureuze projectmanagement-methoden die de ABN/Amro er op na houdt bij de automatisering van het Global Transaction System (GTS). Begin deze week reisde een afvaardiging van ABN/Amro naar het hoofdkwartier van Oracle in Californië. Op het hoogste niveau probeert men tot een oplossing te komen. Wat de uitkomsten van het ‘strategisch onderhoud’ zijn is nog niet bekend.
Gartner Group, die voor de bank een haalbaarheidsonderzoek uitvoerde, noemt het GTS-project ‘bijna onuitvoerbaar’, zo weten anonieme bronnen te melden. ‘De enige organisatie die mogelijk in staat zo zijn om de mega-order van 500 miljoen gulden uit te voeren zou Oracle zijn’, aldus het niet vrijgegeven onderzoeksrapport.
Exodus van consultants
Volgens een woordvoerder is Oracle niet van het bestaan van dit rapport op de hoogte. ABN/Amro heeft vanwege de lastige haalbaarheid een verstikkend projectplan en dito contract opgesteld. De enorme klus is opgedeeld in onwaarschijnlijk veel deelprojecten. Na de oplevering van elk tussenresultaat wordt Oracle genadeloos afgerekend op de tussenresultaten. Als de ABN/Amro niet tevreden is, stuurt het de betreffende projectmedewerkers terug. Dit heeft in de afgelopen maanden, ondanks hardnekkige ontkenningen van de ABN/Amro, wel degelijk geleid tot een exodus van tachtig tot honderd Oracle-consultants. Bovendien is het GTS-project, als gevolg van de stroeve gang van zaken, nog steeds niet officieel toegekend aan Oracle.
Beheersbaarheid van automatiseringsprojecten is altijd al een knelpunt geweest. Een strakke projectaanpak wordt door elke zichzelf respecterende automatiseerder als onontbeerlijk ervaren. Zeker in het geval van omvangrijke, complexe en innovatieve projecten. De ABN/Amro gaat hierin voor automatiseringsbegrippen erg ver. De compromisloze aanpak van de bank lijkt dan ook geen antwoord te zijn op het beheersbaar maken en soepel laten verlopen van IT-projecten. RV