Microsoft organiseert structureel seminars en andere bijeenkomsten om de aandacht van de Unix-wereld op Windows NT te vestigen. De bijeenkomsten vinden bijna wekelijks plaats en trekken jaarlijks zo’n 10.000 bezoekers. John Mangelaars, directeur Benelux van Microsoft, is opgetogen over het succes van de promotie-actie: "Er bestaat geen bedrijf meer dat niet bezig is met Windows NT."
Hans Appel, marketing manager van Sun Nederland, is niet onder de indruk van de actie: "Voor bedrijfskritische applicaties blijft de markt toch voornamelijk naar Unix kijken. Het duurt nog minimaal drie tot vijf jaar voordat NT het niveau van Unix heeft bereikt." Volgens Mangelaars overwegen veel gebruikers van ontwikkelomgevingen van Progress, Informix en Oracle over te stappen op Microsoft technologie. "Met het volwassen worden van NT en de nieuwe versie van SQL-Server (7.0) bewegen we ons met toenemend succes op de markt van de traditionele Unix-producten", zegt Mangelaars.
Sun onverstoorbaar
Appel benadrukt dat het prestatieniveau, de beschikbaarheid en de betrouwbaarheid van Unix nog altijd beter is dan bij NT. Ook moet volgens Appel het belang van de deskundigheid in de markt over Unix-systemen en -applicaties niet onderschat worden.
Sun werkt onverstoorbaar door met zijn Unix-strategie. Van Windows NT wil het bedrijf niets weten. Wel ontwikkelt Sun een Solaris-versie voor Merced, Intels eerste implementatie van de samen met Hewlett-Packard ontwikkelde IA-64 (Intel Architecture). Mangelaars weet echter steeds meer bedrijven te bewegen om Backoffice-producten te kopen. "Van alle Unix-applicaties draait al 90 procent op Windows NT. Voor een veel lagere prijs", zegt hij. RV