De kernsystemen van het betalingsverkeer bezorgen de ING-bank hoofdbrekens bij het ‘Jaar 2000’-project. Kennis over de bedrijfskritische systemen is gebrekkig, evenals de documentatie. Bovendien heeft de ING moeite om ervaren projectleiders op het cruciale eeuwwisseling-project te zetten. Het naderen van het ‘Jaar 2000’ is daarmee een reële bedreiging voor de bank.
De kernsystemen (software op het gebied van betalingsverkeer) van de ING-bank zijn in de zestiger jaren ontwikkeld door het toenmalige rekencentrum van de Universiteit van Utrecht. Een organisatie die inmiddels niet meer bestaat. "Die systemen zijn indertijd geschreven in een of andere exotische programmeertaal, waar nu niemand meer voor te krijgen is", zegt een betrokkene bij het ‘Jaar 2000’-project van de ING. Kennis en documentatie omtrent kernsystemen ontbreekt of is gebrekkig. De oorspronkelijke ontwikkelaars, hoogleraren en studenten, opereerden in het ‘Wild West’-tijdperk van de automatisering en zijn nu niet meer te achterhalen en aan te spreken op hun werkzaamheden van destijds.
Inkapselen en weghalen
Het onderhoud op de software wordt al jaren uitgesteld uit angst voor storingen en andere calamiteiten. "Ze durven niet meer aan die kernsystemen te komen. In plaats van deugdelijk onderhoud uit te voeren, ontwikkelt men er allerlei stoplapjes en nieuwe deelsystemen omheen", aldus de anonieme betrokkene. Inkapselen van software, het weghalen en vervangen ervan is de enige optie die de ING nog rest. Dit alles brengt de nodige vertragingen en risico’s in het ‘Jaar 2000’-project teweeg.
Ook bij andere banken blijft het niet onopgemerkt dat de ING achterloopt met zijn ‘Jaar 2000’-project. "Ik weet dat ABN/Amro en de Rabobank de zaak redelijk onder controle hebben. Ik weet ook dat ze bij de ING niet zover zijn als bij ons", zegt een hooggeplaatste verantwoordelijke van een andere bank.
Twee maanden
De ING bank ontkent in alle toonaarden dat er onoverkomelijke technische problemen zijn. "Dit verhaal klinkt zeer onwaarschijnlijk. Onze bedrijfskritische applicaties moeten volgens planning medio 1998 gereed zijn voor het Jaar 2000. We zijn daarbij niet of nauwelijks afhankelijk van toeleveranciers", zegt Ruud Harinck, verantwoordelijk voor de centrale dienstverlening op het gebied van het ‘Jaar 2000’ en de euro.
Naast de techniek, zou de ING ook te kampen hebben met forse personele problemen. "Ik heb bij de ING nog nooit meegemaakt dat een projectleider langer dan twee maanden op één plek bleef zitten", aldus een ‘Jaar 2000’-medewerker van de ING. Alleen op projecten met een zeer hoge prioriteit zou de bank in staat zijn om ervaren mensen vrij te maken. "Die uitspraken zijn hooguit gebaseerd op een incident", reageert Harinck verbolgen.