De nieuwe telecomaanbieders begrijpen niet wat de bedrijven nodig hebben om naar hen over te stappen. Dit zegt directeur Coert van Ee van de Nederlandse vereniging voor Bedrijfs Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG). Volgens Van Ee bieden de nieuwkomers te weinig nieuwe diensten aan.
Grote bedrijven zullen volgens Van Ee niet met een nieuwe aanbieder in zee gaan als die zich op een aantal vlakken nog niet heeft bewezen. "De nieuwe telecombedrijven roepen veel publiciteit op zich af, maar de praktische invoerbaarheid van hun producten en diensten laat nog wel eens wat te wensen over." De BTG is teleurgesteld in de nieuwe aanbieders op de Nederlandse markt. "Ze hebben te weinig vernieuwende producten geïntroduceerd. Ze bieden wat de PTT al levert. Soms iets goedkoper. Bedrijven zullen niet snel de hele organisatie op zijn kop zetten voor een lichte korting."
Monopolie voorbij
Van Ee reageert hiermee op het betoog dat directeur Willem van Eck van Global One gisteren hield tijdens het nieuwjaarscongres van Telecombrief en Highway 2066. Global One is het telecombedrijf waarin Deutsche Telekom, France Telecom en het Amerikaanse Sprint samenwerken. Volgens Van Eck beseffen de meeste bedrijven nog niet dat het monopolie van PTT Telecom echt voorbij is. Hij vindt dat de ondernemingen te weinig gebruik maken van de mogelijkheden die de open telecommarkt biedt. Het bedrijfsleven kijkt teveel de kat uit de boom, meent Van Eck. "Je weet wat je hebt en je moet maar zien wat je krijgt. Maar welk bedrijf doet dat met zijn inkoop van IT, zijn personeelsbeleid of zijn huisvesting? Bij elke professionele organisatie wordt dan gekeken naar productenportfolio, kosten, service en kwaliteit. Men vergelijkt en kiest. Bij telecomdiensten kan dat nu ook", aldus Van Eck in zijn toespraak. Hij vraagt zich dan ook af waarom ondernemingen geen percentage van hun telecomactiviteiten onderbrengen bij een ander.
Coert van Ee vindt weliswaar dat Van Eck in zekere zin gelijk heeft, maar hij is niet onder de indruk van zijn woorden. "Ach, hij brult wel een beetje. Maar de nieuwe bedrijven moeten eerst maar een reputatie opbouwen dat alles goed werkt en goed wordt geïntroduceerd. De moeite die het bedrijven kost om van de PTT af te stappen, moeten we niet onderschatten."