De kwaliteit van de websites van overheidsorganisaties laat nog veel te wensen over. Dat blijkt uit een onderzoek, dat VB Management Consultants heeft gedaan in opdracht van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
VB bekeek de situatie bij gemeenten, waterschappen en provincies, alsmede bij musea en archiefdiensten.
Het onderzoeksrapport onderscheidt sites van de eerste en van de tweede generatie. Een eerste-generatie site komt weinig doordacht tot stand. Zij is het gevolg van de inspanning van een paar enthousiaste medewerkers, van een aanlokkelijke aanbieding van een commerciëleprovider of als reactie op ‘pseudo-sites’, waarop derden informatie over een organisatie aanbieden. Dit type sites kenmerkt zich vooral door slecht beheer en onderhoud. De organisatie blijkt helemaal niet ingericht op het actueel houden van de informatie en op een snelle en adequate afwikkeling van e-mails die via de site binnenkomen.
De onderzoekers hebben vastgesteld dat organisaties doorgaans eenzelfde proces doorlopen. Daaruit hebben ze een reeks knelpunten gehaald. Hier komen een aantal aandachtspunten uit naar voren. Ook stelden ze een concrete ‘handreiking’ samen. Via de website van Binnenlandse Zaken (http://www.minbiza.nl) kan men op het VB-rapport en de handreikingen reageren. Op basis daarvan verschijnen later dit jaar ‘definitieve’ publicaties en zullen dit voorjaar enkele ‘werkconferenties’ worden gehouden. De hele operatie is gericht op de totstandkoming van tweede-generatie sites. Deze kenmerken zich ondermeer door onderdeel te zijn van een totale communicatiestrategie, door inbedding in de organisatie en door uit te gaan van interesseprofielen van geïdentificeerde doelgroepen.