Uitzendorganisaties groeien uit tot de grootste werkgever in de IT-branche.
De bureaus spelen in op de flexibilisering van de arbeidsmarkt en hebben wat scholing en opleidingen betreft vaak een voorsprong op de bedrijven. De flexibele arbeidsmarkt, doorstroming van medewerkers binnen een bedrijf en ‘een leven lang leren’, maken deel uit van de discussie over de inzetbaarheid van de werknemer. Dit fenomeen, door de Amerikanen ‘employability’ genoemd, is een trend en staat op de agenda van talloze ondernemingen. De uitzendbureaus profiteren hiervan. Overigens neemt de inzet van uitzendkrachten niet alleen toe in de automatisering. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat uitzendkrachten in het derde kwartaal van 1997 ongeveer 99 miljoen uren hebben gewerkt. Dit is ruim 13 procent meer dan het derde kwartaal van 1996. Het aantal uitzenduren komt overeen met 190.000 volledige banen. Dat zijn er 23.000 meer dan vorig jaar. Het CBS begon de waarneming bij uitzendbureaus in 1986. De dienst van het ministerie van Economische Zaken heeft nooit zo’n hoog aantal volledige banen in de uitzendbranche waargenomen.
Scholing
Randstad Automatisering profiteert volop van flexibele inzet van werknemers in de automatisering. In 1996 steeg de omzet met bijna 50 procent. "Vorig jaar hadden we vierhonderd uitzendkrachten in dienst. Nu zijn dat er ongeveer 1100", zegt Nanja Huijgen van Randstad Automatiseringsdiensten. "Voorlopig zal de groei doorzetten. Er wachten ons nog grote projecten als het aanpassen van de software aan het jaar 2000 en de invoering van de euro. Het ziet er inderdaad naar uit dat uitzendorganisaties uitgroeien tot de grootste werkgever in de automatiseringsbranche." Werknemers kiezen vaak voor uitzendorganisaties vanwege de loopbaankansen en de scholing. Bovendien neemt het verschil in beloning tussen een uitzendbureau en een bedrijf af. MC