De redactie treft het verwijt van onzorgvuldigheid, die heeft geleid tot ‘een onjuiste weergave van feiten over een te hoge factuur voor een bezoek aan de Graydon-database van de website van De Zaak Infonet’.
In het artikel ‘Duur proefabonnement’ in de rubriek Bits & Bugs (Computable, 24 oktober 1997) wordt de naam van ons bedrijf in een kwaad daglicht gesteld.
Een korte beschrijving van onze diensten:
- Alleen abonnees van De Zaak Infonet hebben online toegang tot onder andere de database van Graydon voor Bedrijfsinformatie over Nederlandse ondernemingen. Vanzelfsprekend zijn de Bedrijfsinformatierapporten die kunnen worden getoetst niet kosteloos. Echter speciaal voor de abonnees is een aantrekkelijke prijs gemaakt. Deze prijs van 145 gulden geldt voor een volledig informatierapport en niet zoals beschreven voor ‘iedere pagina informatie die zij verstrekken’.
- Graydon factureert niet voor het feit dat ‘blijkbaar …. geklikt is op de pagina van Graydon’. Alle informatie die wij verstrekken op de site over ons bedrijf en over de diensten en voorwaarden is kosteloos. Pas wanneer een abonnee in drie (!) stappen een rapport heeft opgevraagd, wordt 145 gulden gefactureerd.
- Om überhaupt de drie stappen te kunnen doorlopen, dient de abonnee, via het hoofdmenu met alle informatie over Graydon, producten en prijzen, zich accoord te verklaren met een aantal voorwaarden, waaronder de algemene voorwaarden en de prijs per geraadpleegde onderneming.
- De betreffende relatie is zeer behoorlijk tegemoetgekomen. Het oorspronkelijke factuurbedrag hebben wij verlaagd, omdat wij een vijftal aanvragen die in verband met nader onderzoek nog uitgeleverd moesten worden, hebben gecrediteerd. Dit is reeds op 17 september naar de relatie toe bevestigd.
- De betreffende relatie heeft in minimaal drie sessies rapporten opgevraagd. Dit betekent dat de relatie ook minimaal drie keer accoord heeft moeten geven voor de voorwaarden en de prijs.
manager marketing & productontwikkeling
Graydon Nederland BV
Naschrift redactie
Navraag bij de betreffende relatie leert dat deze een aantal keren contact heeft gezocht met De Zaak en Graydon over de in zijn ogen te hoge factuur. Toen hij geen bevredigend antwoord kreeg op zijn vragen heeft hij zijn boosheid naar buiten gebracht. Dat is nooit leuk voor de getroffen partijen, maar de schuld daarvan moet op het conto van een haperende klachtenafhandeling worden geschreven en nìet op de redactie van Computable. De Zaak is daar inmiddels ook achter gekomen en heeft volgens de relatie toegezegd ervoor te zorgen dat de betreffende factuur van Graydon alsnog niet in rekening wordt gebracht.