"Informatie is de ruwe olie van de 21ste eeuw. Ik voorspel applicaties in de toekomst integraal met de informatie via Internet worden geleverd", aldus Michael Saylor, oprichter en directeur van Microstrategy.
Het bedrijf levert een architectuur en ontwikkelomgeving waarmee software voor beslissingsondersteuning ontwikkeld kan worden. Microstrategy is sinds zijn oprichting in 1989 uitgegroeid tot een respectabel bedrijf met 600 medewerkers. Vanaf januari opent het bedrijf in Nederland een vestiging, waar tien medewerkers op het gebied van marketing, verkoop en ondersteuning aan de slag gaan. De huidige distributeur in Nederland, Newcom, blijft partner.
Microstrategy richt zich voornamelijk op grote bedrijven die veel informatie bezitten en willen verkopen. "De detailhandel, banken, verzekeraars, creditcard-maatschappijen, de gezondheidszorg en marketingbureaus zijn organisaties waar wij ons op richten", aldus Saylor. Hij benadrukt verder dat informatie aan het publiek ter beschikking kan worden gesteld zonder dat persoonlijke gegevens bekend worden, en dus de privacy geschaad wordt.
Breed beschikbaar
De architectuur is zodanig ontworpen dat te ontwikkelen applicaties toegang hebben tot alle gangbare databases. De gebruikersinterface kan worden geïmplementeerd in Windows of een webbrowser. "Daarmee komt statistische informatie niet alleen beschikbaar voor professionele gebruikers, maar ook voor gelegenheidsgebruikers binnen en buiten de organisatie", aldus Saylor. Hij meent dat Internet het distributiekanaal van de toekomst is voor gegevenspakhuizen. Hoewel niet alle bedrijven er klaar voor zijn, zal een teonemend aantal steeds meer hun bedrijfsinformatie commercieel willen exploiteren via Internet. RV