Informatiesystemen vormen een groot knelpunt bij het opstellen van management-rapportages. Informatie is aanwezig, maar er zijn geen of te weinig mogelijkheden om deze informatie uit de systemen te halen. Kpmg concludeert dat in het rapport Van strategie naar realisatie, een studie naar prestatiebeheer in de financiële sector.
Eén van de problemen is het samenvoegen van gegevensbestanden. Vaak zijn de data die de verschillende systemen hebben verzameld en opgeslagen niet meer te combineren, doordat systemen incompatibel zijn. Als het wel lukt, is het meestal een tijdrovend en arbeidsintensief karwei. Verder zijn bestaande systemen zo verweven dat nieuwe applicaties moeilijk of slechts tegen hoge kosten vallen in te passen; het ‘legacy-syndroom’.
Tijdrovend
Om de nieuwe, klantgerichte benadering gestalte te geven, zijn vaak informatiesystemen nodig die afwijken van de huidige. Kpmg constateert dat managementrapportages en de jaarrekening vaak via spreadsheets worden samengesteld. Dat is tijdrovend en onderhoudsgevoelig. Ook moet men meestal de data handmatig invoeren in de spreadsheets, waardoor fouten kunnen ontstaan.
Financiële informatie is tegenwoordig eenvoudig aan (grootboek)systemen te onttrekken, door het systeem te koppelen aan een tool daarvoor. Pakketten voor consolidatie en managementinformatie en maatwerk-applicaties maken het mogelijk financiële informatie te benaderen vanuit diverse hoeken. Voordelen zijn tijdwinst, onderhoudbaarheid en extra functionaliteit.
Managementrapportages in de financiële sector zijn voor verbetering vatbaar, zo blijkt uit een enquête onder directeuren van Nederlandse banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Driekwart is ontevreden over de rapportages. De belangrijkste tekortkomingen zijn te weinig actie- en toekomstgerichtheid. Corr.