Het project ‘Direct Browser (DB) / Cyber Miles Browser (CMB)’ heeft in de Internet Business Competitie (http://www.internet-competitie.nl/) de hoofdprijs van 20.000 gulden gewonnen. De prijsuitreiking vond afgelopen donderdag plaats op de Talentendag in de Media Plaza te Utrecht.
F. van Maarschalkerwaart en S. de Koning, beide hbo-studenten ‘Interaction Design’ kwamen met het idee van een apart browser-venster waarin Internet-gebruikers reclames met hyperlinks aantreffen bij een bezoek aan bepaalde websites.
De tweede en derde plaats zijn respectievelijk voor ‘Hoe? Nou zo!’ van K. Wiessing en ‘The Dutch abroad = Nederlanders in den vreemde’ van H. de Vries. Het eerste project omvat een commerciële website waar bedrijven de handleidingen voor hun producten in woord en beeld aanbieden. De deelnemende leveranciers dragen het grootste deel van de kosten van deze site.
‘The Dutch abroad’ bestaat uit een informatiehoek annex ontmoetingsplaats op het web waar Nederlanders in het buitenland elkaar ‘virtueel’ kunnen ontmoeten. Ook zijn daar vaderlandse producten te koop, waarvan de betaling op termijn via Internet plaatsvindt. De kosten worden voornamelijk gedragen door de adverterende organisaties en de importeurs/exporteurs die producten aanbieden.
Overspoeld
De wedstrijd sloot op 15 november, maar de jury, met onder andere KPN-directeur Pieter van Hoogstraten, journalist Michel Bauwen en professor Jo Groebel, was voor die tijd al overspoeld met honderden inzendingen. De totaalstand kwam op 265 plannen van 249 deelnemers, waarvan ruim 25 procent bestond uit studenten.
De opdracht luidde: Schrijf een concept voor een baanbrekend zakelijk Internet-initiatief. De ingediende plannen varieerden van een ‘intelligent’ online-publicatiebord voor kookrecepten tot online-verkoopsystemen voor specifieke doelgroepen. Veel van de inzenders hebben al een eigen bedrijf opgezet voor hun idee. De bedenkers van de beste projecten worden in contact gebracht met potentiële investeerders. JB