Het is waar dat veel directieleden niet veel visie of verstand van ICT hebben. Dat dit te maken heeft met de tijd waarin zij zijn opgegroeid meen ik te moeten betwijfelen.
Ook ik stam uit die tijd. Ik denk dat het dan de taak van de specialist is, in dit geval de docent ICT, om de directie te overtuigen en te laten zien wèl een visie op de toekomst van ICT in het basisonderwijs te hebben. In ons geval werkte dit prima. Ik houd het management goed op de hoogte van nieuwe ervaringen c.q. invoering in de school.
Natuurlijk zijn ook leerkrachten gebaat bij goede cursussen. Maar dan wel die waar rekening gehouden wordt met het verschillend instapniveau van leerkrachten. Cursussen, liefst gebonden aan voorbeelden die zich in de eigen school voordoen, verdienen de voorkeur. Het plan van investeren in voorsprong noemt Harry Dubois van de basisschool Het Rotsoord (Computable, 14 november 1997) te vrijblijvend. Prima toch, dan kan ieder zijn of haar visie waarmaken en krijgen we niet een enorme eenheidsworst. Mijn ervaring is dat alles wat in groot verband wordt gedaan een wanproduct oplevert, terwijl juist in vrijheid van werken tijdens die projecten bijvoorbeeld softwarejuweeltjes zijn ontwikkeld. Wij werken (nog) niet met software van Windows, maar met een volledige Apple-omgeving. Daarmee doet zich weinig scholingsproblematiek voor.
Daarnaast geeft u aan dat leerlingen meer kunnen weten op Internet-gebied dan de leerkrachten. Maar er bestaat toch een interactie tussen leerkracht, leerling en leerstof? In dit geval kan de leerkracht dus van de leerling leren en zo zijn kennis vergroten. Graag zou ik de visie van Het Rotsoord vernemen over het gebruik van Internet door jullie leerlingen. Op onze school werken we in een leermiddelrijke omgeving, waarin ook de computer een plaats heeft gekregen. Overigens kunnen onze leerlingen nog niet met CD-Rom en multimedia omgaan, omdat wij daar simpelweg de machines nog niet voor hebben.
Ook de door onze school gewenste utp-netwerkbekabeling om sneller en beter te kunnen werken onder Ethernet ontbreekt. Dus als bedrijven snellere Powermac’s aanschaffen, zou ik die tegen een schappelijk prijsje graag op onze school willen inzetten. Wie ons aan utp kan helpen, belle. Lees ook de Internet-site bij de School voor Morgen http://home.svm.nl/scholen/violenschool/homepage.htm
Dick Groenendijk,
informatica-coördinator
Violenschool Hilversum
Discussie gesloten, red.