In de milieubeweging is het een bekende strategie. Kijk wat de grote verzekeringsmakelaars doen en trek daaruit conclusies over risico’s die grote ondernemingen denken te lopen.
Op dit moment probeert verzekeringsbedrijf AON Hudig collegaverzekeraars zo ver te krijgen geld op tafel te leggen om het Jaar 2000-probleem te verzekeren. Verzekeringsmaatschappijen doen dat in de regel niet alleen. Ze proberen grootschalige en ondoorzichtige risico’s (milieu, scheepvaart, vliegtuigen) te spreiden door een afgesloten verzekering op te spitsen in kleine porties en deze te herverzekeren bij collega’s en concurrenten. Het Jaar 2000-probleem kan nu aan dit rijtje worden toegevoegd.
De bijzondere risico’s die hieraan verbonden zijn maken dit type verzekering nogal duur. Daarom is het ook een teken aan de wand dat, in navolging van de Amerikaanse markt, ook in Nederland de eerste verzekeringsproducten op de markt komen in een moedige poging het Jaar 2000-probleem af te dekken.
Nu proberen verzekeraars overal een slaatje uit te slaan – dat is immers hun vak. Maar in tegenstelling tot menig Jaar 2000-consultant is hun betrokkenheid minder vrijblijvend. Zij proberen zo goed mogelijk in de vingers te krijgen wat er nu werkelijk mis kan gaan om op basis van deze taxatie hun tarieven te stellen. Schatten zij dit fout in, dan moeten ze dit uit eigen zak betalen.
Opmerkelijk is dat het Jaar 2000-probleem zich niet makkelijk laat ‘wegverzekeren’. Bedrijven moeten eerst aantonen dat ze zelf hun uiterste best hebben gedaan het probleem te voorkomen. Geld overmaken en maar wachten tot de boel in het honderd loopt, wordt niet geaccepteerd.
Het is een mooi voorbeeld hoe de bewustwording van het Jaar 2000-probleem weer een stap verder is gekomen.