Objectgeoriënteerde databases hebben de toekomst – al vindt het gebruik ervan nu nog beperkt ingang. Het bedrijf Object Design uit de Verenigde Staten verwacht met zijn objectgeoriënteerde database Object Store flink te profiteren van de marktontwikkelingen in de komende jaren.
Complexe datatypen, Internet, gedistribueerde applicaties, elektronisch zakendoen: voor al deze zaken zijn objectgeoriënteerde databases te verkiezen boven relationele", zegt André Bruins, manager van Object Design in Nederland. Trots verwijst Bruins naar het feit dat zowel Microsoft als Netscape Object Store als database gebruiken voor hun browser: voor het opslaan van Java-applets en gebruikersprofielen. Ook Oracle toonde interesse. Vorig jaar ondernam dit bedrijf twee pogingen om Object Design over te nemen. Dit ging niet door; Het databasebedrijf wil een eigen naam verwerven in IT-land.
Object Design is sinds kort met een vestiging in Nederland vertegenwoordigd. "Grote klanten", zegt Bruins, "verwachten regionale aanwezigheid." Op het gebied van dienstverlening zoekt het bedrijf samenwerking met partners. Onderhandelingen daarover vinden nu plaats. Objective Alliance, de huidige distributeur van het objectgeoriënteerde Object Store, zal overigens ook een rol blijven spelen bij de licentieverkoop en ondersteuning. In februari 1998 zullen de beide bedrijven daartoe een nieuw distributiecontract afsluiten.
Bruins maakt het toekomstige succes van Object Design aannemelijk door erop te wijzen dat de zogenoemde Universele Database nog niet is doorgebroken. "De markt voor volledig objectgeoriënteerde databases in 2001 wordt door bureaus als IDC en Gartner Group niet voor niets geschat tussen de 2 en de 7 miljard dollar", zegt hij. De totale database-markt bedraagt dit jaar rond de 5 miljard dollar. Object Design claimt met een marktaandeel van 38 procent het marktleiderschap op. In 1996 werd een omzet van ruim 38 miljoen dollar gedraaid, die in 1997 en 1998 moet oplopen naar respectievelijk 55 en 75 miljoen.
Het nieuwe bedrijf richt zich met name op grote klanten op het gebied van telecommunicatie, het bankwezen en uitgeverijen. Alcatel, Nucletron, de Staatsdrukkerij, TNO, de Koninklijke Marine, IBM en Philips behoren tot het klantenbestand, dat in totaal uit 25 namen bestaat.
Hoewel meer software-applicaties in de toekomst gebruik zullen gaan maken van object databases, verwacht Bruins dat telecom- en bankbedrijven een voortrekkersrol zullen gaan vervullen. Hij benadrukt overigens dat gebruikers hun relationele databases niet aan de kant hoeven te zetten. Als voor analysesoftware Object Store wordt gebruikt, is het mogelijk om met behulp van het programma Dbconnect, de benodigde gegevens te repliceren uit een relationele database. "Bestaande transactiesystemen kunnen dan in de lucht blijven, terwijl nieuwe toepassingen draaien met hoge prestaties", aldus Bruins.