Om de belangstelling van de jeugd voor opleidingen informatica en wiskunde te stimuleren, organiseren de Technische Universiteit Eindhoven (TUE), Dagblad De Telegraaf en het automatiseringsbedrijf CMG elk jaar een prijsvraag.
Vorige week vond de prijsuitreiking plaats van de Whizzkids 97. Het doel van het geheel is jongeren warm te maken voor een loopbaan in de automatisering. Naast de 131 deelnemende scholieren en tien schoolklassen namen ook 66 studenten deel aan de strijd. De winnaars, twee informatica-studenten aan de TUE, sleepten 5000 gulden in de wacht. De opgave bestond uit het opstellen van een zo compact mogelijk rooster voor een ouderavond: 197 gesprekken, twintig ouders en vijftien leraren.
"Door het oplossen van de prijsvraag wordt automatisch een beroep gedaan op het vermogen om flexibel te denken en op de vindingrijkheid", zegt Hugo Schaap, Directievoorzitter van CMG in Nederland. "De gestelde opgave is een afspiegeling van de uitdagingen waar werknemers in de automatiseringswereld iedere dag mee te maken hebben. Op deze ludieke wijze willen wij studenten en scholieren vroegtijdig kennis laten maken met de werkwijze binnen de automatiseringswereld." RV