De campagne die de Business Software Alliance (BSA) voert om het illegaal gebruik van software tegen te gaan is strijdig met de regels voor eerlijke handelspraktijken en het auteursrecht.
Bovendien moet de BSA niet doen als of het een non-profit organisatie is. Haar doelstellingen zijn "puur commercieel". Dit oordeelt een Belgische rechter in een geding dat is aangespannen door de Belgische PC-dealerorganisatie Acodit.
Deze meende dat de klik-actie (geef je baas aan en ontvang een premie) en een dreigende enquête onder 5000 Belgische software-gebruikers niet door de beugel kunnen.
De Belgische rechter oordeelde tevens dat de BSA ten onrechte doet alsof het een organisatie zonder winstoogmerk is. De BSA moet volgens de rechter zijn rechtspersoonlijkheid dan ook wijzigen omdat haar doelstellingen volledig commercieel zijn.
In een eerste reactie toont Adelheid van der Werf, verantwoordelijk voor de BSA in de Benelux, zich verbaast over het harde oordeel. "We zullen de uitspraak nauwgezet bestuderen en onze acties eventueel aanpassen," stelt zij.
In Nederland voert de BSA campagne op manier die vergelijkbaar is met die in België. Of deze uitspraak ook gevolgen heeft voor de Nederlandse markt is op dit moment nog onduidelijk. MP