De Europese organisatie van Fujitsu heeft een reorganisatie uitgevoerd om groeicijfers van het derde kwartaal te kunnen blijven vasthouden.
Op de markt voor notebooks realiseerde het bedrijf een spectaculaire omzetgroei van 148 procent. Ook de order van 100 miljoen dollar, die onlangs met Unisource werd afgesloten, tekent volgens directeur Europa Winfried Hoffmann het succes van Fujitsu. Unisource is een samenwerkingsverband tussen PTT Telecom, Swisscom en Swedish Telia, en heeft Fujitsu geselecteerd als één van de twee hoofdleveranciers voor PC’s.
Door de reorganisatie van afgelopen jaar zijn alle R&D-activiteiten in Europa geconcentreerd in één vestiging. Daarnaast zijn alle fabricagelijnen gewijzigd, zodat ze alle productlijnen kunnen maken: consumenten-PC’s, bedrijfs-PC’s en PC-servers. Hoffmann verklaarde op een informele persbijeenkomst dat Fujitsu geen plannen heeft om een direct verkoopkanaal op te zetten, ondanks het feit dat bedrijven als Dell daar succesvol mee zijn. "Toch zijn wij in staat om op klantorder te produceren", zegt Hoffmann. De Nederlandse markt is de vierde markt in Europa voor Fujitsu. In de consumentensfeer vindt distributie plaats via Dynabyte en sinds kort ook via Bart Smit. RV