Met speciale migratiesoftware en een daarvoor ontwikkeld dienstenpakket probeert marktleider Oracle klanten van het financieel getergde Informix te bewegen over te stappen op zijn databases.
Ondanks de reorganisatie en de nieuwe productstrategie van het afgelopen half jaar moest Informix vorige week opnieuw forse verliescijfers over het derde kwartaal presenteren: 111 miljoen dollar verlies bij een omzet van 150 miljoen dollar.
"Bezorgde Informix-klanten die voor een investeringsbeslissing staan, kiezen niet meer automatisch voor Informix, maar overwegen over te stappen op Oracle", zegt Theo Rinsema, product-marketingmanager van Oracle Nederland. Oracle Nederland claimt met minimaal vijf klanten van Informix in gesprek te zijn over migratie naar een Oracle-omgeving. "Daaronder bevinden zich aansprekende bedrijven", zegt Rinsema. Naast de softwaretools en de dienstverlening biedt Oracle gunstige licentieprijzen voor bedrijven die Informix de rug toe keren. Informix-licenties kunnen voor Oracle-licenties ingeruild worden, tegen maximaal 35 procent korting op de Oracle-prijzen.
Vertrouwen van beurs
Peter van Langeveld, directeur van Informix Nederland, is niet onder de indruk van de actie van Oracle. Hij vertrouwt op de loyaliteit van zijn klanten. Hij wijst erop dat de liquiditeit ruim voldoende is om de bedrijfsvoering onafhankelijk en met vertrouwen voo rt te zetten: "We hebben de beschikking over 240 miljoen dollar, hebben organisatorisch en financieel alles rechtgetrokken en kunnen technologie aanbieden waar nog nooit iemand aan heeft getwijfeld." In Nederland draaide Informix het afgelopen kwartaal weer met een bescheiden winst.
Hoewel Informix een trouwe klantenkring heeft, liegen de cijfers er niet om; het vertrouwen in de toekomst van Informix daalt. Zeker nadat de aangekondigde herziening van de boekhouding terug bleek te gaan tot 1994, in plaats van 1995. Vanaf die periode is 278 miljoen dollar omzet en 236 miljoen dollar winst op een onterecht vroeg tijdstip in de boeken gekomen. Informix boekte omzet op het moment dat producten in het verkoopkanaal terechtkwamen, en niet op het moment dat het product daadwerkelijk aan de eindgebruiker verkocht werd. De beurscommissie van de Nasdaq onderzocht zelfs of Informix van de beurs geweerd moest worden. Na de herziening van de cijfers bestaat er weer voldoende vertrouwen bij de Amerikaanse schermenbeurs.
Hoewel de verliezen fors zijn, heeft Informix volgens John Redcliffe, database-analist van de Gartner Group, een grondige basis gelegd voor de toekomst. "Ik verwacht dat op veeleisende marktsegmenten Informix zeker aanwezig blijft, omdat hun technologie degelijker is dan die van Oracle", zegt Redcliffe. Het is verder zaak voor Informix om zo snel mogelijk weer omzetgroei te realiseren, voordat het bedrijf hetzelfde lot wacht als Sybase: dalende licentieverkopen en blijvende herstructureringen.
Concurreren en afzetten
Van Langeveld verwacht dat Informix weer in staat is om het vertrouwen van klanten terug te winnen en te gaan groeien. Het databasebedrijf gaat zich richten op specifieke en groeiende marktsegmenten: datawarehousing, web-inhoud, gedistribueerde databases en veeleisende transactiesystemen. In zijn nieuwe productstrategie vormt de Dynamic Server het kernproduct. Extra functionaliteit wordt bovenop dit basisproduct gekocht. Zo zijn er de Universal Data option (voorheen Universal Server) en de Extended Parallel Server option. In zijn marktbenadering wil Informix zich niet meer afzetten tegen concurrenten. Het Safe Switch-initiatief van Oracle geeft aan dat Informix er niet op hoeft te rekenen dat het met rust gelaten zal worden op zijn marktsegmenten. Het bedrijf zal zich wel degelijk af moeten zetten en de concurrentie aan moeten gaan.