Voor de eindgebruikers van telecommunicatie-diensten breken gouden tijden aan. Een golf van privatiseringen overspoelt de markt. En de wereldwijde liberalisatie staat voor de deur, meent de Duitse analist Falk Müller-Veerse van Dataquest. "De klanten zullen optimaal profiteren van deze ontwikkelingen".
Overheden uit alle landen trekken zich terug uit de telecommarkt. De Nederlandse overheid ging op 1 juli over tot liberalisatie en op 1 januari 1998 gaan de markten in Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, België, Italië, Oostenrijk en Zwitserland volledig open voor concurrentie. Ook Israël en Roemenië kondigden onlangs een vrije telecommarkt aan. Müller-Veerse geeft aan dat de ervaring met geliberaliseerde markten leert dat een groot aantal bedrijven diensten zal aanbieden. "Lage tarieven vormen in het begin de voornaamste wapens. Goede service en flexibiliteit zijn uiteindelijk doorslaggevend voor succes." Hoe dan ook, de gebruikers zullen de grootste winnaars zijn. "Vroeg of laat profiteert deze groep van de open markt. De prijzen gaan omlaag en de service verbetert", voorspelt de analist. Müller-Veer benadrukt dat er ruimte op de markt is voor ondernemingen met veel ervaring, die de beschikking hebben over aanzienlijke financiële middelen. Ook marketing-kennis en het binnenhalen van de juiste mensen maken de entree van een bedrijf op de markt succesvol.
Vaker bellen
De Duitser adviseert ondernemingen die de strijd willen aangaan om te bezuinigen, nieuwe diensten te introduceren en ook andere markten te betreden. Volgens voorspellingen van Dataquest, een onderdeel van Gartner Group, zal het aantal leveranciers in West-Europa de komende jaren sterk toenemen en na het jaar 2001 afnemen. Overnames en allianties zullen de hoeveelheid ondernemingen op de markt sterk beïnvloeden. Wat Nederland betreft, geven de cijfers van Dataquest de komende jaren een toename van de inkomsten uit telecommunicatie-diensten aan. "De prijzen dalen, maar de mensen gaan steeds vaker en langer bellen", licht Müller- Veer toe. Tot het jaar 2001 zal alleen de markt van de mobiele telefonie groeien.